שוקולד – אי אפשר לעמוד בפניו, ויש כאלה שפשוט לא מסוגלים להפסיק לאכול אותו. כל אלו ישמחו לדעת שמחקר חדש מגלה כי השוקולד מאיץ את הפקת ה-HDL בגוף, הלא הוא הכולסטרול ה"טוב".
במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry, נמצא כי נוגדי חמצון חזקים המכונים פוליפנולים, המצויים בקקאו, מסייעים בהעלאת רמות ה-HDL, והפחתת רמות ה-LDL (הכולסטרול הרע).
המחקר נתמך על ידי מחקרים קודמים שנעשו בנושא, אך מחדש בכך שהצליח בפעם הראשונה להראות את הדרך בה מתרחש התהליך. החוקרים מצאו כי אותם נוגדי חמצון הנמצאים בקקאו מעלים את רמת אחד החלבונים העיקריים ב-ApoA1) HDL) ומוריד את רמת מקבילו ב-ApoB) LDL) בתהליך מתרחש בכבד ובמעי. נוגדי החמצון אף פועלים ברמה הגנטית, ומשפיעים על הגנים האחראיים על ייצור ה-ApoA1, ומכאן – על ייצור ה-HDL.
"ה-HDL כולסטרול הוא חלקיק ליפו-פרוטאין, חלבון שומני בעל צפיפות גבוהה בנסיוב", מסביר ד"ר ישראל הוכמן, מומחה למחלות פנימיות וממונה על תחום התרופות הקרדיוסקולריות, סוכרת וליפידים במכבי שירותי בריאות.
"חוקרים מצאו כי החלקיק הזה מגן מפני התפתחות סיבוכי מחלות לב וכלי דם. ככל שהרמה גבוהה יותר – כך הסיכון להפגע ממחלות אלה קטן יותר".
האם זה אומר שמומלץ לאכול שוקולד ללא הגבלה? "ממש לא", מציינת מאירה אסייג, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות. "ראשית חשוב להבין שהתכונות החיוביות תקפות רק לסוגים ספציפיים של שוקולד מריר, המכילים אחוזים גבוהים מאוד של מוצקי קקאו. בנוסף, השוקולד מכיל שומנים רבים, מהם גם שומנים רוויים, והוא עתיר סוכר".
"כמו בכל דבר, גם כאן חשובה המידתיות – אכילת מעט שוקולד מריר עשויה להייטיב עימנו, אך אכילת כמות רבה עשויה דווקא לפגוע, במיוחד לסוכרתיים מביננו".