האם להאמין למחקרים בנושא חסימת עורקים
25.6.04 | STARMED
בגיליון השבוע של ה-NEJM מתפרסם מחקר חדש, נוסף למחקרים דומים בעבר, בדבר הקשר בין נטילת ויטמינים מקבוצה B ומניעת הצרות מחודשת של תותבים המוכנסים לעורקים הכליליים בזמן צינתור הלב.
ב-30.11.2001 נזכר בחדשות סטארמד מחקר אשר פורסם ב-NEJM. מאותו מחקר עלה בבירור שניתן להפחית את שיעורי החסימה החוזרת של העורקים הכליליים לאחר פעולות צנתור, ע"י טיפול זול, פשוט, נעדר תופעות לוואי ושווה לכל נפש - תוספת ויטמינים מקבוצת B.
התוספת של ויטמינים מקבוצת B מפחיתה את מעמסת החומצה האמינית הומוציסטאין. להומוציסטאין יש אפקט שלילי על כלי הדם, בכך שנגרמות תופעות תרומבו-אמבוליות. אחת הדרכים המקובלות להורדת רמתו היא שימוש בויטמינים הללו.
החוקרים השתמשו בצרוף של חומצה פולית - 1 מ"ג ליום, ויטמין B12 ארבעה מאות מיקרוגרם ליום, וכן ויטמין B6 - פירידוקסין - 10מ"ג ליום.
ממסקנות העבודה עלה בוודאות שצירוף הוויטמינים הנידון מוריד משמעותית את רמת ההומוציסטין בדם ומביא לירידה בשיעורי ההצרות החוזרת. מאחר ומדובר בטיפול כה זמין וזול, הומלץ במחקר לשלב זאת כטיפול תומך ומשלים להליך הצנתורים הטיפולי.
ב-31.8.2002 תואר בחדשות סטארמד מאמר משלים בנושא, אשר פורסמה ב-JAMA. המאמר תמך בתוצאות המחקר שתואר לעיל, לפיהן יש יתרון בנטילת הוויטמינים. המאמר התבסס על סיכום של הניסיון שנצבר בשוויץ. השתתפו בניסוי 553 חולים שהופנו לביה"ח האוניברסיטאי בברן, ואשר עברו צנתור של אחד העורקים הראשיים, שהיה סתום לפחות ב-50% מקוטרו. החולים חולקו אקראית לשתי קבוצות. זו שקיבלה ויטמינים במינונים כנ"ל, וזו שקיבלה פלצבו, ושימשה כבקרה. הניסוי נמשך 6 חדשים. מתוצאות עבודה זו עלתה מסקנה זהה לזו שפורסמה ב-NEJM ולפיה הטיפול בויטמינים הפחית משמעותי שיעור האירועים הקרדיו-וסקולריים הבלתי רצויים לאחר ביצוע צנתור.
השבוע מתפרסמת ב-NEJM עבודת מחקר, של חוקרים משוויץ, אשר הופכת את הקערה על פיה! לפי עבודה זו, שיעור ההצרות החוזרת לאחר צנתור בקרב מקבלי הויטמינים היה גבוה מאלה שעברו צנתור ולא קבלו ויטמינים למניעה. המחקר הראה אומנם יתרון מסוים לויטמינים בנשים ובחולי סוכרת, אך סך הכל הוא היה הפוך בתוצאותיו למחקרים קודמים.
אומנם היה שינוי במינון הויטמינים שניתן לחולים בשני הניסיונות המוצגים, אך אין בכך כדי ליישב את ה"סתירה" בממצאים.
האם השימוש שילך ויעלה בצנתרים מצופי תרופות כגון פקליטקסל למניעת הצרות, ימנעו את הצורך בויטמינים? ימים יגידו.
מכל מקום המחקר הרפואי מותיר את הציבור הרחב בכלל וציבור הרופאים בפרט
ללא יכולת אמיתית לקבל החלטה מושכלת ונכונה בנידון.
NEJM 350:2673-2681 2004
****************
הפורומים שלי:
טיפים לחיים קלים (נבחר ידיעות לשנת 2003)
http://3466.hydepark.co.il
מחקר חדש קובע http://8888.hydepark.co.il
תוקן על ידי - עייצס - 19/07/2004 0:43:04
 |
|
|