חלב בגיל צעיר משפיע על העצמות בגיל מבוגר
במחקר השתתפו 1371 נשים בגילאים 20-49 ו-1880 נשים בגילאים 50+
ענבל אביב | 7.1.03 | NFC
מחקר חדש שנעשה בארצות הברית (יום ג', 7.1.03), מספק הוכחה לקשר בין צריכת החלב בתקופות הילדות וההתבגרות, לבין צפיפות העצמות בגיל המבוגר ושברים הנובעים ממחלת אוסטיאופורוזיס בנשים. המחקר מתפרסם בגיליון החדש של כתב העת האמריקני לתזונה רפואית.
האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב פרסמה בעבר המלצות להגדלת צריכת הסידן בשנות הילדות וההתבגרות. מטרת ההמלצות הייתה להביא למקסימום את גדילת העצמות ואת שיא מסת העצמות, ולהפחית את הסיכון לשברים בגיל מאוחר יותר.
המטרה של המחקר החדש הייתה לקבוע האם צריכת חלב בשנות הילדות וההתבגרות קשורה לצפיפות העצמות בשנות הבגרות ולשכיחות השברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס. המחקר נערך על-ידי חוקרים מבית החולים לילדים בסינסינטי וחוקרים מהמחלקה לאפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה מאוניברסיטת סינסינטי - בארה"ב. במחקר השתתפו 3,251 נשים אמריקניות בגילאי 20+, מתוכן 1371 נשים היו בגילאים 49-20 ו-1880 נשים היו בגילאים 50 ומעלה.
צפיפות העצמות של הנשים נמדדה בירך. ההיסטוריה של השברים סווגה על-פי מועד התרחשותם, כאשר שבר שהתרחש מעל גיל 50, נחשב לשבר הנובע מאוסטיאופורוזיס. המשתתפות דיווחו על תדירות צריכת החלב שלהן במהלך הילדות (גילאי 12-5) ובמהלך תקופת ההתבגרות (גילאי 17-13).
מדד צריכת החלב בודד ממדדים נוספים כמו: משקל, גובה, גיל, גיל הפסקת המחזור החודשי ושימוש באסטרוגן, פעילות גופנית, עישון וצריכת סידן בהווה.
תוצאות המחקר: בקרב נשים בגילאים 49-20, מסת העצם הייתה נמוכה ב-5.6%, בנשים שצרכו פחות ממנת חלב אחת לשבוע, לעומת מסת העצם בנשים שצרכו יותר ממנת חלב אחת ליום. צריכה נמוכה של חלב במהלך ההתבגרות נמצאה קשורה להפחתה של 3% במסת עצם הירך ובצפיפותה. צריכה נמוכה של חלב במהלך הילדות נמצאה קשורה לסיכון גבוה פי שניים לשברים בעצמות. סיכון זה עלול להיות אחראי ל-11% מהשברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס, באוכלוסייה זו.
חשוב לציין, כי תוספי סידן מלאכותיים הניתנים לילדים, מגדילים את צפיפות העצמות אך ההשפעה נפסקת כאשר מפסיקים את נטילת תוסף הסידן.

 |
|
|