בית פורומים מחקר חדש קובע

מחקרים שנויים במחלוקת בעניין ההנקה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/12/2004 02:11 לינק ישיר 
מחקרים שנויים במחלוקת בעניין ההנקה

מטיפי ההנקה קצת מגזימים

צפי סער | הארץ | 30.11.04

תקפותם של רבים מהמחקרים שייחסו יתרונות להנקה שנויה במחלוקת



הנקה - כשלעצמה פעולה חיובית, חביבה ומועילה בדרך כלל - נהפכה בשנים האחרונות לדת. וכמו כל דת, היא גוררת אתה גם פונדמנטליזם - נשים שאינן יכולות להיניק, או אינן רוצות רחמנא ליצלן, נתונות למתקפה בוטה של הסביבה. מאחיות בבית היולדות, דרך בני משפחה דאוגים ועד לנשמות הטובות מארגונים למען הנקה, שממליצות להמשיך להיניק גם אם התינוק אינו מסופק בעליל, ובשום אופן לא להוסיף תחליף חלב אם, כי "זה עוד יסתדר".

אין-ספור מחקרים מראים, כי ההנקה אכן מיטיבה עם התינוק וגם עם אמו. אבל מתברר שלא תמיד.

בסקירה שפורסמה החודש בכתב העת המדעיChildhood, Fetal Neonatal Edition" "Archives of deseases in נבדקו תשעה מחקרים, שעל פיהם הזנה בחלב אם מגינה על פגים במידה ניכרת מפני זיהומים. הסוקרים קובעים, כי בהליכי המחקרים הללו נמצאו ליקויים של ממש וכי אין עדות משכנעת לטענה שחלב אם מסייע להגנה מפני זיהומים.

סקירה אחרת, נרחבת עוד יותר, שפורסמה בכתב העת "Pediatrics" כבר לפני כשנתיים, עשויה אף היא לעורר הרהורי כפירה. בסקירה, שערכו מומחים בכירים ברפואת ילדים מאוניברסיטת ייל ומבית החולים האוניברסיטאי לילדים בשיקגו, נבדקו כל המחקרים שמצאו השפעות חיוביות של הנקה על האינטליגנציה. הסוקרים איתרו ובדקו 40 מחקרים, שפורסמו בשנים 68% .2001-1929 מהם מצאו שהנקה תורמת ליכולתו השכלית של הילד, אבל ברבים מהם התגלו ליקויים מתודולוגיים.

הסוקרים הציבו קני מידה מחמירים ובין השאר בדקו את היקף המחקרים, את המבנה שלהם, את האוכלוסיות שנבדקו ואת האפשרויות להטיות במחקר. רק שניים משפע המחקרים עמדו בכל הסטנדרטים שהוצבו. ומבין שני מחקרים איכותיים אלה, כותבים הסוקרים ב"פדיאטריקס", אחד מצא שלהנקה השפעה משמעותית על האינטליגנציה, והשני לא מצא השפעה כזאת. הסוקרים מסיקים, כי לא נמצאו הוכחות משכנעות לכך שילד היונק חלב אם נהנה מסיכוי רב יותר להיות חכם.

בתחום אחר, בשבוע שעבר פורסמו ממצאי מחקר שנעשה בבית החולים הלאומי האוניברסיטאי בטייוואן. על פי מחקר זה, לתינוקות הנולדים שם כיום יש טונוס שרירים חלש יותר והם בוכים יותר מתינוקות שנולדו לפני עשר שנים. זאת, בניגוד לציפייה שיהיו בריאים יותר לנוכח העלייה ברמת החיים. הרופאים ייחסו את השינוי להתעקשותן של אמהות להיניק את תינוקותיהן גם במקרים שכמות החלב שלהן לא סיפקה אותם. בית החולים מתכוון להרחיב את המחקר.

לכל אלה מצטרף מחקר ישראלי שעשתה הפרופ' רחל לוי-שיף מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן. המחקר הראה כי להנקה אין שום השפעה מיטיבה על התפתחות הילד. פרסום ממצאי המחקר ביוני השנה במוסף הבריאות של "הארץ", בכתבה של לימור גל, עורר ויכוח סוער, בין השאר באתרי אינטרנט למיניהם. נדמה שהנקה היא התחום היחיד שבו מרשים לעצמם גם בני אדם נאורים, נשים וגברים, לערער על האוטונומיה של נשים על גופן ועל זכותן לבחירה חופשית. וזאת תחת איצטלה של מחקרים מדעיים, שכאמור יש המטילים ספק באיכותם ובתקפות של ממצאיהם.


****************
הפורומים שלי:

טיפים לחיים קלים (נבחר ידיעות לשנת 2003)
http://3466.hydepark.co.il

מחקר חדש קובע http://8888.hydepark.co.il



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אחר > מחקר חדש קובע > מחקרים שנויים במחלוקת בעניין ההנקה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר

bholext