http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/SearchArticle.jhtml
עדכון אחרון - 2004/09/21 03:50:19
השביתה במועצות הדתיות החלה כבר אתמול: לא קוברים מתים ולא מנפיקים תעודות כשרות
מאת חיים ביאור וצחר רותם
7,000 עובדי המועצות הדתיות הקדימו את שביתתם והחלו בה כבר אתמול. עילת המאבק של עובדי המועצות דומה לזו של עובדי העיריות והמועצות המקומיות: הלנת שכר. חלק מעובדי המועצות הדתיות אמנם קיבלו את שכר החודש האחרון, ואולם גם הם, לא קיבלו שכר בעבור שלושה, שישה, עשרה ואף 14 חודשים.
"מצבם של עובדי המועצות הדתיות חמור אף מזה של עובדי המועצות המקומיות", אמר אתמול יו"ר הסתדרות הפקידים, עובדי המינהל והשירותים, לאון מורוזובסקי. לדבריו, כל עוד היה קיים משרד הדתות, היה גורם שראה עצמו אחראי עליהם. "מאז פירוק המשרד והעברת סמכויותיו למשרד ראש הממשלה, עובדי המועצות הדתיות נותרו ללא אבא", אמר מורוזובסקי.
נציג אחר של הסתדרות הפקידים, שלמה שטרן, אמר שהרב הראשי הספרדי, שלמה עמר, העניק לעובדי המועצות הדתיות אישור מיוחד לקיים שביתה ללא הגבלת זמן, עד שיקבלו את שכרם במלואו. זאת, למרות שהעובדים רואים בעבודתם שליחות מצפונית-הלכתית, ולא רק מקור פרנסה.
לדברי שטרן, החל משלשום עובדי המועצות הדתיות אינם קוברים את המתים בבתי העלמין, אלא משאירים אותם בבתי הקירור או מאפשרים למשפחות לקבור בעצמן את יקיריהן (רוב המשפחות נמנעות מלעשות זאת). עובדי המועצות גם אינם מנפיקים רישיונות נישואין ואינם מוציאים תעודות כשרות חדשות למלונות, מסעדות וגני אירועים. עם זאת, כמה שירותי דת אחרים, ובעיקר מקוואות וקיום חופות על ידי רבנים, מתקיימים כרגיל.
בניגוד לשביתה הקודמת במועצות הדתיות, לפני חודשים אחדים, התבקשו הפעם גם חברות קדישא פרטיות, שאינן כפופות למועצות הדתיות, להשתתף בשביתה ולהימנע מקבורה, אך עדיין לא ברור מידת היענותן לקריאה.
שירותי הקבורה של המועצה הדתית של ראש העין אמנם שבתו אתמול, אבל היה מי שמילא את מקומם: את ההלוויה היחידה שאמורה היתה להתקיים אתמול ערכו במקום אנשי המועצה נציגי ארגון זק"א. בשעות הבוקר עוד לא ידעו בני משפחתו של המת, תושב העיר בן 68, אם וכיצד ייקבר יקירם. ואולם, לקראת הצהריים הוסדר העניין בעזרת זק"א.
המדינה חייבת לעובדי המועצה בראש העין 12 משכורות. עזרא רצון, יו"ר ועד העובדים, אמר אמש, כי שביתת שירותי הקבורה סייעה במעט למאבק, ואולם, רק השביתה הכללית שמתחילה הבוקר תוכל להביא לתוצאות ממשיות. אתמול בכנס ההסתדרות שבו הוכרז על השביתה, קרא רצון מעל הבמה לוועדים הגדולים: "אל תפקירו אותנו". אחר כך הסביר: "לנו אין כוחות מספיקים. עכשיו, כשהולכים כולם יחד, אתנו ועם הרשויות, זה אחרת. זה אמנם מאוחר מדי, אבל יותר טוב מכלום"
הטקסט שלך כאן