מקור החקלאות עתיק ב-10,000 שנה
מצורף קובץ אתר אוהלו מספק נתונים על תזונת האדם לפני 23 אלף שנים. עד כה היה מקובל למצוא את שורשי החקלאות לפני 13 אלף שנים
אבי בליזובסקי | הידען | 28.6.04
סוגי בר של אם החיטה כמו אלו שנמצאו באוהלו היו המבשרים של הצעדים הראשוניים של החלקאות לפני 23 אלף שנים, הרבהיותר מוקדם מאשר סברו עד כה. כך אומרים מומחים.
מיני עשבים הכוללים סוגי בר של חיטה ושעורה, שהיוו אבותיהם של מגוון הדגנים הגדלים כיום.
צוות ישראלי-אמריקני דיווח את הממצאים בכתב העצings of the National Academy of Sciences.
העדות באה מאיסוף של 90 אלף שאריות צמחים פרהסטוריות שנחפרו באוהלו בצפון הארץ. אתר אוהלו יושב בזמנים פרה-הסטוריים ונותר ללא הפרעה עד לחפירות האחרונות שנעשו בידי אהוד וייס מאוניברסיטת הארוארד ועמיתיו.
הסביבה מעוטת החמצן שימרה היטב את שאריות הצמחים שהושארו שם בתקופת האבן. הארכיאולוגים גם מצאו שרידי צריף, מדורה, קבר אנושי וכלי אבן באתר.
מרבית העדויות מצביעות על כך שהמזרח הקרוב היה ערש החקלאות. ואכן, כל צמחי המזון הבסיסיים שנאכלו בידי בני האדם באוהלו נראים כעשבים, לרבות הדגנים ובהם חיטה ושעורה.
שאריות העשב באוהלו כוללים כמות גדולה של עשב בעל גרגרים קטנים. גרגרים קטנים אלה נעלמו מהדיאטה האנושית לפני כ-13 אלף שנים.
האנתרופולוגים סבורים כי החקלאות החלה כאשר קבוצות ציידים-לקטנים בדרום מערב אסיה היו נתונים תחת לחץ של התפוצצות האוכלוסיה האנושית והקטנת בשטחי הצייד. הדבר חייב אותם להסתמך פחות על ציד של חיות גדולות כמו צבאים, יחמורים, ובקר פרא, והרחיבו את סל המזון שלהם שיכלול גם יונקים קטנים, ציפורים, דגים וזרעים קטנים. דבר זה הסתבר כצעד החיוני הראשון לקראת חקלאות.
המזון דל הערך נקרא כך משום שדרש השקעת עבודה רבה יותר בהשגתו מאשר הערך הקלורי שלו הוסיף.
המחקרים שנעשו באוהלו גם מראים כי הדיאטה של בני האדם היתה נרחבת יותר בתקופת האבן מאשר היה מקובל לחשוב עד כה. "אנחנו יכולים לומר כי מבחר תזונה כזה לא נראה מאז בלבנט, כתבו החוקרים במאמרם.
****************
הפורומים שלי:
טיפים לחיים קלים (נבחר ידיעות לשנת 2003)
http://3466.hydepark.co.il
מחקר חדש קובע http://8888.hydepark.co.il

 |
|
|