בית פורומים הצלה בני ברק וגוש דן

מה עושים כשלתינוק יש חום?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-25/8/2004 16:17 לינק ישיר 
מה עושים כשלתינוק יש חום?
מצורף קובץ

מידי יום גודשים את חדרי המיון מאות הורים מודאגים, מהתופעה הרפואית השכיחה ביותר בילדים: חום. מה נחשב לחום גבוה, ממתי צריך לדאוג, ואיך להוריד אותו עוד לפני שמגיעים לרופא?

אין הורה כמעט שאינו נבהל כשמטפס חומו של התינוק, אלא שרבים אינם יודעים כי המדובר בתגובה טבעית של המערכת החיסונית בגוף, נגד פולשים עויינים, הם החיידקים והנגיפים. חום בתינוק נמדד בישבן (חום רקטלי), ונחשב גבוה כשהוא מעל 38 מעלות צלזיוס.

כאמור, חום אינו מחלה, אלא תגובת הגוף למחלה, ובתינוק – לרוב המדובר במחלה נגיפית, או חיידקית. חילוף החומרים של החיידקים והנגיפים משתבש בשל סביבת החום הגבוה, וזוהי ההשערה המקובלת בגינה מעלה האיזור במוח שאחראי על ויסות הטמפרטורה את החום.

חום המטפס מעל 41 מעלות צלזיוס נחשב למדאיג, אולם במקרים אחרים, חום גבוה, גם אם הוא מעל 40 מעלות צלזיוס, אינו סיבה יחידה לדאגה, אלא המחלות שבעטיין הוא עלה. מתי אם כן צריך לדאוג?

• חום מעל 38 מעלות צלזיוס בתינוקות קטנים מגיל 3 חודשים דורש בדיקת רופא מיידית, משום שבגיל הזה עלולה מחלת חום לבטא מחלה חיידקית קשה, ללא כל סימן נוסף.
• תמיד מצבו הכללי של הילד קובע: ילד מתנשם, מקיא פעמים רבות, חיוור מאוד, ישנוני או אפאטי עם חום תקין ואף נמוך, מדאיג יותר מילד הסובל מ-40 מעלות חום שמשחק וצוחק.
• ילדים הסובלים ממחלות רקע כמו סרטן, מחלות לב, סוכרת, מחלות כשל חיסוני ומחלות כרוניות אחרות, דורשים בדיקת רופא בכל עליית חום.
• ילדים המקבלים טיפול תרופתי כרוני, כדוגמת סטרואידים, דורשים אף הם בדיקה רפואית בשל נטיית תרופות מסויימות "לרמות" את מנגנון וויסות החום, ולהראות מדדים נמוכים מהחום האמיתי.
• חום גבוה בתינוק, המתמשך מעל 3 ימים דורש בדיקת רופא.
• תנו לילד צ'אנס: נסו להוריד לו את החום באמצעות מתן אקמול ואמבטיות פושרות.

כיצד לנסות ולהוריד את החום?

הפשיטו את הילד, אל תכסו אותו בשמיכות, השאירו אותו במינימום של בגדים גם אם המזגן פועל בבית. טמפרטורה קרה אינה גורמת לעליית חום (אלא חיידקים ונגיפים). מנגד, סביבה חמה מידי מהווה כר מצויין להתרבות חיידקים ולהחרפת המחלה.

נסו לתת תרופות מורידות חום, כדוגמת אקמולי, נורופן קיד או אדוויל ילדים על פי המינונים הכתובים על הבקבוקים. אין להפריז במינונים כיוון שהסכנה במינון יתר גדולה מהסכנה המינימלית בחום עצמו. תוכלו לשלב טיפול בכמה תרופות אחת לכמה שעות כדי למנוע מינון יתר של תרופה אחת. למשל, תוכלו לתת אקמולי, כעבור 5 שעות נורופן קיד, וכעבור 5 שעות נוספות שוב אקמולי, וחוזר חלילה.

אין כל טעם למדוד חום כל רבע שעה, די במדידה של פעמיים עד שלוש פעמים ביום. זכרו כי מה שקובע הוא מצבו הכללי של הילד. 17 מדידות ביום, לא יתנו כל תועלת על פני 3 מדידות, הגם שהגוף דורש זמן כדי להילחם בגורם החום, וגם השפעת התרופות עצמן אינה מתרחשת בין-רגע.

מומלץ לרחוץ את הילד באמבטיה פושרת-לא קרה, גם 3 ו-4 פעמים ביום. בתינוקות קטנים, אפשר לכסות במגבת עם מים פושרים.

פרכוסי חום

פרכוסי חום הם התכווצויות שכיחות מאוד בישראל, המופיעות בעקבות עליית החום, ונוטות להופיע בתורשתיות במשפחות. הן אינן מסוכנות, לא גורמות נזק מוחי ואף לא מעלות את הסיכון לאפילפסיה. עד היום לא ברורה הסיבה לפרכוסי חום, אך כאמור, נמצא כי התופעה עוברת בתורשה.

פרכוס חום פשוט כולל חום גבוה, ומערב בדרך-כלל תנועות של הידיים והרגליים עם איבוד הכרה או בהייה. פרכוס פשוט שכזה אורך לא יותר מ-20 דקות, ולרוב נמשך שניות או דקות ספורות. אלא שלהורה, התרחיש נראה כמו נצח.

אז מה עושים?

• עד כמה שניתן, על ההורה להירגע, אין כל טעם להילחץ. כאמור, פרכוס פשוט הנמשך עד 20 דקות חולף בלא כל סימן, ואינו גורם לכל בעיה עתידית.
• השכיבו את הילד על צדו: במידה והוא מקיא, תמנע ההשכבה על הצד את שאיפת תוכן ההקאה.
• הזעיקו צוות מד"א שיבהיל לחדר המיון, להמשך בירור.
• אין לנסות לשפוך מים, לתת לשתות, או להנחית סטירות כדי לנסות ולהעיר את הילד. ברוב המוחלט של המקרים, עד הגעת צוות מד"א יפסיק הילד לפרכס.
• בתום הפרכוסים, נסו להוריד את החום, באמצעות סירופ או נרות.

פרכוס חום רגיל אינו דורש בירור נוסף, אינו דורש בדיקות הדמייה מסובכות, והמדובר כאמור במחלה חולפת שאיננה מותירה תוצאות. מנגד, פרכוס הנמשך מעל חצי שעה, פרכוס המופיע בצד אחד של הגוף או פרכוס שאינו מלווה בחום, מדליק נורה אדומה ודורש המשך בירור נוירולוגי הכולל בדיקות דם, בדיקה אלקטרואנצפלוגרפית (EEG) ובדיקות נוספות.
מאת: ynet


בתמונה: החום אינו מחלה, יש לעקוב אחר הגורמים לכך.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > הצלה בני ברק וגוש דן > מה עושים כשלתינוק יש חום?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר

bholext