בית פורומים הצלה בני ברק וגוש דן

האופטלגין מועיל או מסוכן?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/11/2004 17:07 לינק ישיר 
האופטלגין מועיל או מסוכן?
מצורף קובץ


תחקיר "זה הזמן" שישודר הערב בערוץ 10 חושף: תרופת האופטלגין יכולה לגרום לתגובה נדירה של קריסת המערכת החיסונית ואפילו מוות; בארה"ב היא אסורה בשימוש כבר למעלה מ-20 שנה; רופאים רבים אינם ממליצים על נטילתה.
(ynet)

לפני כמה שבועות לקתה ענבל שומרוני, בת 23 מכפר סבא, בכאב גרון. היא לקחה "אופטלגין" לשיכוך הכאבים, וכעבור זמן קצר מצאה את עצמה מאושפזת בבית החולים עם קריסת המערכת החיסונית, וספירת כדוריות דם לבנות שעומדת על אפס.

בתחקיר "זה הזמן" עם עמנואל רוזן, יובא סיפורה של שומרוני, ותועלה סדרה של שאלות אודות השימוש במשכך הכאבים ומוריד החום הפופולארי. מממצאי התחקיר עולה, כי תרופת האופטלגין עלולה לגרום לסיבוך נדיר וקשה וכי בעקבות זאת היא אסורה לחלוטין לשימוש במקומות רבים בעולם, בין השאר בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ויפן.

"בבדיקות הדם שנערכו לי מצאו שאין לי בכלל כדוריות לבנות וישר שלחו אותי לאשפוז", מספרת שומרוני בראיון הטלוויזיוני. "למקרה שהגוף לא מתאושש יש צורך בהשתלה של מח עצם, וכבר התחילו לחשוב על אפשרות כזאת. אם לא הייתי עושה את בדיקת הדם בזמן ולא היו מגלים את המצב שלי הייתי יכולה להסתובב ככה שבועות וחודשים בלי לדעת שאני חשופה לזיהומים ומחלות".

אמה, מירי, מתארת את המצב הקשה: "זה היה הלם רציני. הבת שלי היתה במצב של סכנת חיים כשחייה תלויים על חוט השערה. היא לא הייתה מחזיקה מעמד אפילו כמה חודשים, זה היה עניין של ימים ספורים לפני שמצבה יסתבך בצורה בלתי הפיכה. חיינו בחוסר ודאות יותר משבועיים. היה לנו מזל גדול ואני מודה להשגחה העליונה ולרופאים שטיפלו בה שהגענו למקום הנכון ובזמן הנכון. אפילו אלפית האחוז בסטטיסטיקה מאוד אכזרית, וכשמישהו קרוב אליך נפגע - בשבילך זה מאה אחוז אסון. אני מזהירה את כל מי שמוכן להקשיב מפני השימוש באופטלגין".


הרופא ממליץ לא לקחת

"אני ממליץ לרבים מהחולים שלי לא לקחת אופטלגין ולדעתי לא כדאי בכלל להסתכן", אומר בתחקיר "זה הזמן" מנהל מחלקה פנימית א' בבית החולים "בילינסון" בפתח תקווה, ד"ר מאיר להב, "אופטלגין כרוך בתופעת לוואי מסכנות חיים יותר מרוב התרופות האחרות, צריך לקחת את זה בחשבון. אני באופן אישי לא משתמש באופטלגין, ובמהלך הקריירה שלי נתקלתי בארבעה מקרים של סיבוך קשה כתוצאה מהשימוש בתרופה. חוץ מהמקרה של ענבל שומרוני - כל המקרים האחרים הסתיימו במוות".

מהתחקיר עולה כי רוב הרופאים בישראל חושבים שההחלטה לשווק אופטלגין היא מוצלחת. יחד עם זאת, קיימת בורות גדולה בקרב אחדים מהם, ויש גם כמה קולות שמתנגדים לשיווקה. בארה"ב היא אסורה בשימוש מאז 1977. במחקר שערך פרופ' מיכה לוי מ"הדסה", בקרב 23 מיליון בני אדם בישראל ובאירופה, ושפורסם ב-1986, נמצא כי הסיכון לסיבוך קשה כתוצאה מהשימוש בתרופה עומד על 1.1 למיליון במערב גרמניה ובספרד. בישראל ובהונגריה מצאו עורכי המחקר כי הסיכון להסתבכות הוא 0.8 למיליון (ובמילים אחרות: 1 ל-1,250,000 מקרים).


טבע: התרופה בטוחה

מחברת "טבע", יצרנית האופטלגין נמסר כי האופטלגין משווקת מזה כ-75 שנה ברחבי העולם, ובישראל למעלה מ-50 שנה. מיליוני צרכנים משתמשים בה לשיכוך כאבים חזקים. אופטלגין היא התרופה הפופולארית ביותר בישראל בתחום הכאבים והורדת חום, מדגישים ב"טבע", והיקף השימוש בה - מיליוני אריזות בשנה.

ההסתברות הסטטיסטית לאגרנולוציטוזיס, מציינים בחברה, עקב השימוש בדיפירון בישראל היא נדירה ביותר, והיחס המקסימלי התיאורטי שלה עומד על מקרה אחד ל-1.3 מיליון. האופטלגין הוכח כתכשיר יעיל ובטוח לשיכוך כאבים והורדת חום, ושכיחות תופעת הלוואי שלו היא נדירה ביותר. לאופטלגין רשיון שיווק ממשרד הבריאות הישראלי, כנדרש וכמקובל בתעשיית התרופות. המציאות מלמדת כי תרופות משווקות במדינות רבות, אך אינן משווקות במדינות אחרות, וזאת משיקולים מקצועיים של משרדי הבריאות בכל מדינה ומדינה. אופטלגין מאושר לשימוש במדינות מערביות רבות כמו גרמניה, הולנד, בלגיה, צרפת, איטליה ועוד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לתחקיר כי "תכשירים המכילים את המרכיב הפעיל דיפירון, דוגמת אופטלגין, משווקים בישראל שנים רבות להתוויות טיפול בחום ובכאבים. בעיית האגרנולוציטוזיס ושכיחותה בעולם נבדקה בזמנו על ידי פרופ' מיכה לוי מבית החולים הדסה בירושלים. לאחר הבדיקה הוחלט על ידי ועדה מקצועית שדנה בנושא כי בשל השכיחות הנמוכה מאוד שנצפתה בארץ אין למנוע את שיווק התרופה".



אופטלגין: בארה"ב אסור, אצלנו - בלי מירשם רופא

כבר בשנות השבעים נאסר שיווקה בארצות-הברית של "דיפירון" המוכרת בארץ כאופטלגין, אחת מהתרופות משככות הכאב הפופולריות ביותר. מה הן הסכנות, והאם יש ממה לדאוג .

אחת התרופות הביתיות הפופולריות ביותר לשיכוך כאבים והורדת חום, דיפירון, הנמכרת בארץ כאופטלגין ופנאלגין, נאסרה לשיווק כבר בסוף שנות השבעים בארצות הברית, לאחר סדרת מחקרים שגילו תופעות לוואי חמורות הקשורות בשימוש ממושך בתרופה.

מחקרים גילו כי דיפירון עלולה לדכא את פעילותו של מוח העצם, 'בית החרושת' המייצר את תאי הדם שלנו. משתמשים בתרופה פיתחו מחסור בתאי דם לבנים שחשף את גופם לזיהומים קשים עד כדי סכנת חיים.

בשלהי שנות ה-80 גילתה האגודה הבינלאומית לאנמיה שהתופעה הזו עלולה להתפתח גם אחרי שימוש של שבוע אחד בלבד ב'דיפירון'. מחקרים נוספים בגרמניה גילו שאחד מכל 30 אלף משתמשים בתרופה עלול לפתח את המחסור בכדוריות הדם הלבנות.

גם יוצאי לוב, עיראק וארצות ערב נוספות חשופים לסכנה עקב השימוש בתרופה: רבים מהם סובלים מחסר באנזים הקרוי G6PD. די בנטילת כדור אחד של 'דיפירון' כדי לגרום להרס כדוריות הדם, אובדן הכרה, פרכוסים ואף מוות. כאמור, שיווק התרופה נאסר בארה"ב, בבריטניה ובמדינות מערביות נוספות, אך בישראל מתעקש משרד הבריאות שהתרופה הפופולרית בטוחה ומאשר את שיווקה לכל דורש – גם ללא מרשם רופא.






דווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > הצלה בני ברק וגוש דן > האופטלגין מועיל או מסוכן?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר

bholext