בית פורומים חדשות אנש אין בילדער

שליסל חלה - מקור

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-3/5/2005 08:16 לינק ישיר 
שליסל חלה - מקור

וואס איז דער מנהג פון שליסל חלה שבת נאך פסח = עס זענען דא פארשידענע גירסאות,
טייל באקן א חלה בצורה פון א שליסל
טייל שניידן אויף די חלה מיט א שליסל
וואס איז דער מקור?
ביטע ענטפערן




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/5/2005 12:06 לינק ישיר 


איך קען נאר דערציילן וויסיגעווען ביי מיר אינדערהיים...

דאנערשטיג נאכט פרעגט מיר מיין רעבעצן ווי עס מער דעם שבת?
האב איך איר געזאגט דעם שבת וועלמער עסן אינדערהיים און מיר וועלן באקן א שליסל חלה. (מיר באקן אלץ אינדערהיים ווען מיר עסן אינדערהיים)

מיין ווייב קוקט מיר אן מיט א פארוואָנדעטע פאר אויגן "וואס איז דאס א שליסל חלה"? האב איך מיר מסביר געווען "אז שבת נאך פסח פירט מען זיך ביי אונז אז מ'עסט חלה מיט א שליסל און דאס איז א גרויסע סגולה פאר פרנסה", סידא וואס פירן זיך ארויפצוקלעבן א שליסל פון טייג אויפן חלה, און סידא וואס פירן זיך צו מאכן א חלה אין א צורה פון א שליסל, און סידא אזוינע וואס קלעבן צו א עכטע שליסל און מ'לעקט אפ די זיסקייטן וואס האט זיך צוגעקלעבט צום חלה בשעת'ן באקן.

האב איך איר געפרעגט וועלכע מיני ווילסטו מאכן? זאג זי איך וועל מאכן א חלה אין א צורה פון א שליסל...

ב"ה עס איז זייער געשמאק אויסגעקומען, נאר א שאד וואס כ'קען נישט ארויפלייגן דא א שטיקל...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/5/2005 23:31 לינק ישיר 

צעטיל קטן האסטו אמאל גילערינט? "מאכל" בגי' צ"א.

דער רבי פון לובלין האט אמאל געזאגט, "מפני מה נקרא שמה קוגל, מפני שהוא קו-ועגול. יעצט גיי לערין "עץ חיים" אויף צו פארשטיין די טיפקייט פון דעם ווארט.

דו ביסט גערעכט אז מען דארף טוען אלע אנדערע זאכן מיט די זעלבע שלימות, אבער מ'דארף נישט אוועק מאכן "מנהג ישראל תורה".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/5/2005 23:24 לינק ישיר 

יעדע מנהג וואס האט מיט אכילה איז מען מקיים מיט א שלימות ווי קוגעל אדער שאלאח מנוס



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/5/2005 17:19 לינק ישיר 

* באקומען אין אישי פון ידיד הגאון הידען ר' שעפסל שליט"א *
================================================

אוהב ישראל לקוטים חדשים פרשת שמיני:

לשבת שאחר הפסח המנהג הוא מימים קדמונים לנקוב את החלות בשבת שלאחר פסח במפתחות, ונעשה על החלה צורת מפתח ומנהג ישראל תורה הוא וצריך טעם. כבר ביארנו טעמים ע"ז לעיל.

והנה יש עוד לאלוה מילין טעם א' ע"פ פשוטו, כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן, מהקרבת העומר ואילך לא אכלו עוד מן המן כמש"ה (יהושע ה, יא) ויאכלו ממחרת הפסח מעבור הארץ. ואמרינן בגמרא (קדושין לז.) ממחרת הפסח אכול עד השתא לא אכול, ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ והיו ישראל צריכין לפרנסה כי עד עתה היה להם המן. וזאת ידוע שלכל דבר יש שער כמו שאנחנו מתפללין שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה. ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה:

טעם הב' י"ל, כי בעת ההוא סופרים אנו ספירה שבעה שבועות והם מ"ט יום ע"ד סוד נ' שערי בינה. ואנחנו הולכים משער לשער ולכל שער יש מפתח וזהו שעושין צורת מפתח:

טעם הג' י"ל, ע"פ מש"ה (שה"ש א, יא) תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף, והענין הוא, כי באמת יש להקשות במשכן כתיב (שמות כה, ג) זהב וכסף ונחשת, ומקדים הכתוב זהב לכסף. ובמעשה בראשית כתיב (בראשית א, ג) ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור, וזהו אור של אברהם אע"ה אור של חסד, ואח"כ כתיב שם אצילות יום שני שהוא בחי' גבורה בחי' זהב.

והתירוץ ע"ז הוא כי בריאת העולם היה בחסד כמש"ה (תהלים פט, ג) עולם חסד יבנה. לכן מקדים חסד בחי' כסף לגבורה בחי' זהב, אבל המשכן שכל עניניו היה כדי שיצמצם הקב"ה כביכול שכינתו לשכון בתוכו וכל בחי' צמצום הוא מבחי' גבורה, לכן מקדים שם זהב לכסף, אך הזהב שכתוב שם הוא מנוקד בפת"ח כמש"ה (שמות לח, כד) זהב התנופה. והוא נקודה שבחסד נקודת החכמה. ופתח הוא מלשון פתח ושער, ומורה שמשם נפתחים להיות באים כל החסדים. וזהו שאמר תורי זהב נעשה לך, והיינו מה שבמשכן נעשה לך תורי זהב בחי' צמצום. עכ"ז הוא עם נקודות הכסף, והיינו בנקודות פתח נקודה שבחסד.

והנה שבת שלאחר פסח הוא תמיד בשבוע שניה שבספירה והשבוע הזאת הוא בחי' גבורה בחי' זהב, אך שהוא מנוקד בכסף נקודות פתח ומורה שנעשה פתח ושער להיות באים כל הברכות ולכל פתח ושער יש מפתח לכן עושין צורות מפתח על החלות. והבן.

============================================

אין לי אישור כתיבה ולכן שלחתי לך לכאן




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/5/2005 13:54 לינק ישיר 

שבת געלע מצות



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > חדשות אנש אין בילדער > שליסל חלה - מקור
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר

bholext