מדי שנה בישראל: 3000 קרבנות קרדיאליים...
כ-3,000 מתים בשנה בישראל כי לא זיהו התקף-לב
החדשות המדאיגות: מידי שנה מתים מהתקף לב כ-3,000 ישראלים בביתם לאחר שהתעלמו מסימני הלחץ בחזה, כך עולה ממחקר חדש. החדשות היותר מעודדות: שיעור התמותה אצל אלה המגיעים לטיפול – בין הנמוכים בעולם. נתונים אלו התפרסמו לקראת יום בריאות הלב שהתקיים בשבוע האחרון ב"פארק הלאומי" ברמת גן.
(איתי גל - ynet)
כ-3000 ישראלים מתים מידי שנה בביתם מהתקף לב, משום שהם או בני משפחתם התעלמו מהסימנים המוקדמים, ובהם כאבים בחזה. לו היו מגיעים לבית החולים לקבלת טיפול, ניתן היה להציל חלק גדול מהם. עם זאת, שיעור התמותה אצל אלה שהגיעו לבית חולים הוא בין הנמוכים בעולם. כך עולה מנתונים שאסף האיגוד הקרדיולוגי בישראל מ-25 בתי חולים, לרגל יום בריאות הלב.
מידי שנה מטופלים בבתי החולים בישראל כ-10,000 ישראלים שלקו בהתקף לב. מבין אלה, שיעור התמותה נע בין 5 עד 7 אחוז, שיעור תמותה בין הנמוכים בעולם. אלא שכאמור, כ-3,000 ישראלים נוספים נמנעים מלהגיע לבדיקה בבית החולים אף שהם לוקים בסימנים המוקדמים להתקף לב, ומתים בביתם.
הרגעים הקריטיים: 6 השעות הראשונות
"הטיפול בבית החולים הישראלי הוא מהמתקדמים בעולם", אומר ל-ynet פרופ' דן צבעוני, נשיא האיגוד הקריולוגי בישראל, "מהסקרים שנערכו בעשר השנים האחרונות, מתברר כי בשנים אלו חלה בישראל ירידה ניכרת של כ-35% בתמותה בחולים המאושפזים בבתי החולים. לצערנו רק 60% מהחולים עם התקפי לב מגיעים תוך פחות מ - 6 שעות מתחילת הכאבים בחזה, שהוא הזמן בו ניתן לפתוח את העורק החסום או ע"י צנתור דחוף או ע"י תרופות הממיסות את הקריש החוסם את העורק, וכך להציל את שריר הלב מנזק".
צבעוני מספר כי נתקל בחולים רבים שמיאנו להגיע לבדיקה בחדר המיון, כשהם מבטלים כלאחר יד את הסימנים המוקדמים. "היה לי מטופל שחש לחץ בחזה, ושיכנע את המשפחה שאלה סתם כאבי גב, רק כדי לא לעבור את ההמתנה הממושכת בבית החולים. והיו לי גם כאלה שחשבו שזו סתם צרבת, או כאבים בלסת תחתונה, ובסוף הסתבר שהם לקו בהתקף לב נרחב".
לדברי צבעוני, הישראלי הממוצע עדיין אינו עושה די לשמירת בריאות הלב: "תזונה נכונה, פעילות גופנית, הורדת רמות הכולסטרול, הפסקת עישון, הפחתה במשקל, בדיקות תקופתיות, והגעה לבית חולים במיוחד אצל אלה שנמצאים בסיכון למחלת לב כמו חולי סוכרת או אלה הסובלים מיתר לחץ דם, הם המפתח לתוחלת חיים ארוכה. זה המסר העיקרי שאנו רוצים להעביר לאוכלוסיה הישראלית".
הסימנים המוקדמים
אלה המצויים בסיכון גבוה ללקות בהתקף לב הם אלה הסובלים מהשמנת יתר, מעשנים, חולי סוכרת, יתר לחץ דם, וכאלה שבמשפחתם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. כל אלה צריכים להיות במעקב רפואי, לעבור בדיקה שגרתית אצל רופא המשפחה אחת לשנה ולשים לב במיוחד לסימנים המקדימים הדורשים בדיקה רפואית דחופה. ואלה הם: לחץ בחזה המקרין (או לא) לכתפיים, לצוואר או לזרוע שמאל. הלחץ מסוכן במיוחד אם הוא מופיע גם במנוחה. אל הלחץ עשויים להתלוות גם זיעה קרה וקשיי נשימה.
כדי לאבחן התקף לב, יש צורך בשניים מתוך שלושת הממצאים הרפואיים הבאים: סימנים מקדימים דוגמת אלה לעיל (לרוב לחץ בחזה), סימנים מתאימים בתרשים האק"ג, והקביעה הנחרצת: בדיקת אנזימים בדם. בבדיקה זו נמדדת רמתם של אנזימים המשתחררים לזרם הדם בזמן פציעה של שריר הלב כפי שמתרחש בעת התקף לב.
אנזימים אלה הקרויים CPK וטרופונין עולים לערכים גבוהים במיוחד בשיאו של התקף הלב ונשארים גבוהים זמן קצר לאחר האירוע. במקרה כזה, מובהל החולה בדרך כלל לצנתור. בפעולה זו מוחדר צנתר דרך המיפשעה, ומאפשר לרופאים לבדוק את קוטר כלי הדם הכליליים המזינים את שריר הלב, ואף להרחיב כלי דם שנחסמו.
ביום ו' האחרון קיים האיגוד הקריולוגי את יום בריאות הלב בפארק הלאומי ברמת גן. האירוע נפתח בצעדת בריאות בפארק במסלול לאורך כ-3 ק"מ, בסיומו התקיים יריד בריאות בו נערכו בדיקות כולסטרול, לחץ דם, סוכר, משקל ואחוזי משקל לכל המשתתפים ללא תשלום. עוד התקיים דיון בהשתתפות קרדיולוגים שהשיבו לשאלות הקהל בנושא מניעת מחלות לב.
התקף לב: מה צריך לדעת
מהסימנים הראשונים ועד האישפוז, הפרטים שחשוב לדעת כשהלב תוקף. להדפיס ולשמור!
(איתי גל - ynet)
כמו כל איבר בגופנו גם הלב זקוק לאספקת חמצן שוטפת כאשר זו מסופקת לו על ידי מערכת כלי דם הנקראים כלי דם כליליים (קורונריים). במקרה של חסימה חלקית או מלאה של אחד מכלי דם אלו, נוצר נזק בלתי הפיך לאותו איזור בלב שהוזן עד כה על ידי כלי הדם החסומים, בשל אי הגעת חמצן. מצב זה הוא התקף לב (אוטם שריר הלב). הגורמים העיקריים להתקפי הלב בנשים הם סוכרת, עישון, רמות נמוכות של הכולסטרול הטוב HDL, השמנת יתר, והיסטוריה משפחתית של מחלות לב.
מה מרגישים: אוטם שריר הלב יוצר מגוון של סימפטומים אפשריים. אצל נשים במיוחד, יכול להופיע תסמין כללי כמו עייפות או כאבי גב, אולם הסימנים הקלאסיים הם כאבים במרכז בית החזה או ברום הבטן שמקרינים לאברים נוספים. יתכנו גם קשיי נשימה, בחילות, הקאות, חולשה קשה,עייפות והזעה מוגברת ללא מאמץ. חשיבות גדולה מאד יש לתזמון האבחון ותחילת הטיפול: ככל שזה יבוא מוקדם יותר, הנזק שייגרם ללב יהיה קטן יותר.
איך מונעים: מומלץ לגשת לבדיקת ארגומטריה אחת לשנתיים, מעל גיל 45. אחת לשנה כדאי לבצע בדיקת אק"ג, ובדיקות דם הכוללות רמות שומנים וכולסטרול. מומלץ לרכוש מד לחץ דם ביתי, ולבדוק לאחר כמה דקות מנוחה ובסביבה שקטה ורגועה את לחץ הדם אחת לחודש לפחות.
ברגע האמת: בכל מקרה שבו אדם אינו חש בטוב ומגלה את אחד הסימנים שהוזכרו, הזעיקו את מד"א ללא עיכוב, בטלפון 101. צוות ניידת טיפול נמרץ יערוך בדיקת אק"ג ובדיקות נוספות, ובעת הצורך יבהיל לבית החולים. עד להגעת מד"א, הורו לחולה לשבת או לשכב בהתאם לנוחיותו, מבלי להתאמץ. אין לאפשר לחולה לגשת לשירותים – כל מאמץ גם קל ביותר, עלול להחמיר נזק אפשרי ללב.
סקר: מהן הסיבות להתקפי הלב בישראל
מחקר ישראלי חדש מגלה את הסיבות להתקפי הלב בישראל. בקרב חולים צעירים, עישון ורמות שומנים גבוהות בדם הם הגורמים העיקריים להתקפי לב, בעוד שאצל המבוגרים, יתר לחץ גורם לרוב התקפי הלב. ההמלצות אינן מפתיעות: הפסקת עישון, איזון הסוכרת, לחץ הדם ורמות השומנים.
(איתי גל - ynet)
רוב התקפי הלב באנשים צעירים מגיל 45, נגרמים בשל עישון, כך עולה ממחקר חדש שביצעו חוקרים מבית החולים מאיר בכפר סבא. אצל מבוגרים וקשישים נמצא כי רוב התקפי הלב נגרמים בשל יתר לחץ דם וסיבוכי מחלת הסוכרת. המחקר פורסם בגליון החדש של כתב העת "הרפואה " של ההסתדרות הרפואית בישראל.
המחקר הישראלי שנערך בשנת 2000, סקר 1,683 חולים ישראלים שלקו באוטם חד בשריר הלב (התקף לב), ושאושפזו ב-26 בתי החולים בישראל. 77 אחוז מהישראלים הצעירים מגיל 45 שלקו בהתקף לב, עישנו, 60 אחוז מהם סבלו גם מרמות גבוהות של שומנים בדם, ו-50 אחוז היו בעלי היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם.
מנגד, רוב המבוגרים שלקו בהתקף לב, סבלו מייתר לחץ דם. כך למשל, 58 אחוז מבני 66-75 סבלו מייתר לחץ דם, ובקרב בני 76-85 סבלו 65 אחוז מייתר לחץ דם. עוד עולה מהמחקר כי בקרב המעשנים בולט המין הגברי: 22 אחוז ממותקפי הלב הגברים עישנו, בהשוואה ל-7 אחוז מהנשים, בעוד שבקרב הנשים בולט יתר לחץ הדם: 61 אחוז מהחולות סבלו מלחץ דם גבוה, לעומת 42 אחוז מהגברים.
"התוצאות מלמדות על כך שבחולים צעירים נודעת חשיבות רבה להפסקת עישון ולאיזון יתר השומנים בדם", אומרים החוקרים, "מחקרים רבים הראו כי טיפול בגורמי הסיכון הללו, הביאה לירידה בשיעור התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי הדם".
 |
|
|