הלם
(נכתב ע"י חן רוזן - מודיעין (פורום מודיעין) אתר 101)
הלם
הלם מוגדר כירידה בחמצון הרקמות (הפרפוזיה) מה שעלול להוביל לנשימה אנאירובית של התאים. לאחר אובדן דם (כמו במקרה של הלם היפוולמי) הגוף יגרום לכך שזרימת הדם תגיע בעיקר לאיברים החשובים על חשבון הפריפריה (איברים כמו הלב שזמן העמידות שלהם באיסכמיה הוא נמוך ביותר). יתרחש כיווץ של כלי דם פריפריים במטרה להקטין את ההזרמה של הדם אליהם והרחבה של כלי דם מרכזיים, זהו למעשה מאין מנגנון פיצוי.
דימום -> ירידה בנפח הדם-> ירידה בלחץ הדם-> ניתן שדר למערכת הסימפטתית (זוכרים? מערכת העצבים...) ->כיווץ כלי דם פריפריים והרחבת כלי דם מרכזיים (בעקבות הפרשת אדרנלין) -> שמירה על אספקת דם מספקת למוח ללב ולריאות.
הלם יכול להגרם עקב כשל או פגיעה באחד מהבאים:
1. נפח הדם- הלם היפוולמי, סוג ההלם הכי נפוץ אשר נובע מדימום או התייבשות. נפח הדם יורד והגוף מנסה לפצות על ידי העלאת קצב לב ונשימה וכיווץ כלי דם פריפריים. תחילה מנגנוני פיצוי אלא עובדים בצורה טובה עד שלב מסויים ולכן בשלב הפיצוי הראשוני האדם ימצא בהלם מפוצה אשר מוגדר כמצב בו הגוף מצליח באמצעות מנגנוני פיצוי לשמור על לחץ דם תקין יחסית. ברגע שאדם מגיע למצב של הלם בלתי מפוצה מצבו יחשב קריטי.
2. כלי הדם.
הלם נוירוגני-ספינלי: הלם שנגרם עקב פגיעה בעמוד השדרה ומנתקת את מער המידע בין המוח לבין השרירים בדופן כלי הדם. תקשורת זו במצב נורמלי תוביל לכיווץ כלי דם, כתוצאה מהפגיעה תתרחש הרחבת כלי דם המובילה לירידה בלחץ הדם.
הלם אנאפילקטי-הרחבת כלי דם כתוצאה מרגישות לחומרים מסויימים (אלרגיה.
ובזאת אפסיק את ההרחבה על שני סוגי ההלם כי אני אחטוף מכות מהדס ולהודות באמת, קצת מפחדת לפיכך ובהתאם לזאת ההרחבה תבוא מצידה
הלם ספטי- גם הוא נובע מהרחבת כלי דם, טוקסינים (רעלים) אשר נוצרים בזיהום פוגעים ביכולת ההתכווצות של כלי הדם.
3. הלם קרדיוגני- פגיעה ראשונית בתפקוד שריר הלב המובילה להלם.
סימנים כלליים להלם:
1. דופק, לרוב מהיר וחלש (מלבד הלם נוירוגני בו הדופק יהיה איטי וחזק.
2. נשימה לרוב מותאמת לקצב הלב ולכן לרוב תהיה מהירה ושטחית
3. יובש בריריות. הריריות מתחת ללשון יתייבשו כחלק ממנגנון הפיצוי המנתק את הפריפריה.
4. זיעה- עקב פעילות האדרנלין וכיווץ כלי הדם הפריפריים, העור עצמו יהיה קר יותר ולכן גם הזיעה תהיה קרה.
5. מילוי קפילרי- לרוב איטי.
6. צבע- לרוב חיוור (עקב כיווץ כלי הדם בעור)
7. צמרמורות (קור...)
8. הכרה- מתדרדרת, לרוב תחילה הפצוע יהיה באי שקט ומבולבל מאוחר יותר אפטי, מעורפל הכרה ואז "יש שקט"
אם נשים לב נמצא שסדר הדברים מעיד על ר"ת מסוימים המקלים על הזיכרון (מעניין מה הם?)
חשוב לציין כי לחץ הדם אינו מדד יעיל ולכן לא נסתמך על לחץ הדם כי אם על מכלול הסימנים שהובאו לעיל. אדם נורמלי צריך לאבד בין 30%-40% מנפח הדם בכדי שלחץ הדם שלו יפול מתחת ל-90 מ"מ כספית.
חשוב לציין שיש הבדל ברור בין הלם היפוולמי לנוירוגני:
הלם היפוולמי הלם סיפנלי
עור קר וחיוור עור חם ויבש (בעיקר מתחת למקום הפגיעה)
מילוי קפילרי איטי מילוי קפילרי תקין
דופק מהיר וחלש דופק איטי וחזק
שינויים במצב ההכרה הכרה תקינה- צלולה
הטיפול:
שמירה על נתיב אוויר
חמצן בריכוז מקסימלי בכדי לשפר את החמצון
עצירת דימום (לחץ ישיר או עקיף), הערכה מהירה של מצב ההלם, בדיקת דופק רדיאלי ומילוי קפילרי
מתן עירוי רק על ידי אדם המוסמך לכך!!! עד היום קיים ויכוח באשר ליעילות העירוי במקרה של דימום.
פינוי מידי ביותר כאשר התנוחה האופטימאלית היא שכיבה ברגליים מורמות בכדי לשפר את זרימת הדם לכיוון המוח
חשוב! חשוב! חשוב! לשמור על חום גוף הנפגע גם לאחר הפשטתו!
בעבר השתמשו בדבר הקרוי מכנסי הלם, כיום אין משתמשים בהם בארץ והשימוש בהם שנוי במחלוקת. מכנסיים אלו הם מכנסי לחץ שמטרתם להקטין דימומים פנימיים ברגליים ובבטן, הם מעלים את התנגדות המערכת הוסקולרית ובכך מעלים את לחץ הדם. חלק איסור שימוש בחולים אשר סובלים מבצקת ריאות, בקע סרעפתי או דימומים מעל הסרעפת
הערה אחרונה היא שרוב החומר נלקח מספר שהוצא לפני שנתיים בפקולטה לרפואה לשיעור עזרה ראשונה בשנה א, ותודה לעמית.
תוקן על ידי - למען_החיים - 04/11/2003 3:27:59
 |
|
|