מעניין אותי לשמוע את דעתכם בעניין סיכון עצמי לאור ההלכה. כמובן שאנחנו פועלים Safety First, והנחייות מד"א בנושא הם ברורים. אני מדגישה - לאור ההלכה. למשל, הנשמה מפה לפה, כאשר ידוע לך שאם לא תטפל בו הוא בוודאי ימות, ואם תטפל אולי הוא יחיה ויש סיכוי - קטן ככל שיהיה - שאתה מכניס את עצמך לסכנה של מחלה או גרוע מכך, אבל רק אולי. "לא תעמוד על דם רעך"? "ונשמרתם מאד לנפשותכם"? אשמח לשמוע גם על מקורות לעניין. תודה! שיינה.
נשלח ב-19/4/2004 16:38
נו ? ו? אם אולי תדבקי ח"ו אז מה תעשי ?
מה יהא על ילדייך ? משפחתך ?
ונשמרתם לנפשותיכם ? ולא תעמוד על דם רעיך?
מה יותר חמור ? אני לא יודע , ואני לא חושב שאף רב הכי גדול גם לא יודע
מה שכן אל תשכחי ששמירת שבת היא מדאורייתא ובספק פיקוח נפש מותר לחללה אז בטח ש-ונשמרתם יותר חמור , אבל לא כתוב בתורה תמסור את נפשך על קידוש ה' כדי לקיים את הפסוק לא תעמוד על דם רעיך לעומת זאת כתוב למסור את נפשך על קידוש ה' ובלבד שלא תחלל את השבת ! . . .
דבר שני יש היום דרכים לשמר חיים גם בלי חשיפה כגון עיסויים בלבד ללא הנשמות וכ'ו
והכי חשוב : לפי הנוהלים אסור לבצע הנשמה מפה מפה נקודה
תוקן על ידי - witty - 19/04/2004 16:39:07
נשלח ב-19/4/2004 21:22
לפי מיטב ידיעתי, במצב של סכנת נפשות ודאית מול מצב של ספק דספק פיקוחו נפש חייבים על פי ההלכה להציל את הפיקוח נפש הודאי, וחובה להנשים!
נשלח ב-20/4/2004 04:15
ולמה אתה חושב שלהנשים מפה לפה זה "ספק דספק" ? ? ?
ידוע לך מהו האיבר הכי! מזוהם ! בגוף האדם ? (באדם בריא! ) זה הפה !
לפני כחודש קרה מקרה מאד מעניין באחת התחנות ברחבי הארץ
החייאת תינוק בן שנה , לאחר איסוף ציוד הלרינגוסקופיה ומסיכת האמבו ושאר הליכלוך לשקית בשביל שטיפה ירדו הצוות לקראת פינוי
ואופס באמצע הנסיעה יצא הטובוס מפיו של העולל
מה עושים ? הפראמדיק המסור אבא לילדים (36) בלית ברירה ביצע הנשמה מפה לפה והעבירו את התינוק לבית החולים וכ'ו
באותו יום צילצול טלפון , מה קרה ? בא להיבדק , למה ? האמא נרקומנית מלאה מחלות ויש חשש שהתינוק נגוע . . . נו ? מה תגיד ?
(הסוף נגמר טוב )
אינך יכול לדעת מי ספק ומי לא
אי לכך יש נוהלים ברורים לגבי כך !
נשלח ב-20/4/2004 06:39
וויטי - אתה בוודאי צודק, לפי הנוהלים. אבל שני דברים: א. זה לא תמיד פשוט לא להנשים, מנסיון! נסה אתה לעמוד מול בני משפחה שאתה מכיר, ולא להנשים את האבא/בעל/סבא שלהם שאתה גם כן מכיר אבל לא טוב מספיק כדי להכיר את ההסטוריה הרפואית שלהם... זה קרה לי יותר מפעם אחת בעבר ואכן הנשמתי. היום אני לא יודעת אם הייתי מנשימה, מכיוון שכמו שאתה אומר אני גם צריכה לחשוב על משפחתי. יתכן שאסתמך על המחקרים שאומרים שעיסויים בלבד יכולים להועיל. אבל... ב. השאלה היא על העקרון ההלכתי. עניין ההחייאה היתה לשם דוגמא אז אולי אתן דוגמאות אחרות - אתה רואה ילד בוכה בקומה שניה בבניין בוער אך אתה יודע שאם תכנס להצילו, אולי הבניין יתמוטט כשאתה בפנים. או דוגמא הרבה יותר אקטואלית לצערי - בכל פעם שיש פיגוע ל"ע, ידוע כוונת המחבלים ימ"ש לנסות לבצע פיגוע נוסף על כוחות ההצלה שמגיעים לטפל (ח"ו!). אז אולי גם כאן יש מקום לשאול - אולי אתה צריך פשוט להתרחק ולא לשים עצמך במקום סכנה? ואולי יש הבדל הלכתי בין לסכן את עצמך למען אחד לעומת למען רבים?