צוותי מד"א בי-ם יצלמו את זירת התאונה
מצורף קובץ
בפרויקט ייחודי יתחילו צוותי מגן דוד אדום בבירה, לאחר שיסיימו לטפל בפצועים, לצלם את זירת האירוע. זאת לאחר שב"הדסה" רוצים לדעת את מצב הפצועים לפני הגעתם למקום. אנשי בית החולים השיגו למד"א שלוש מצלמות דיגיטליות חדשות. "אין ספק שהצילום החדש יציל חיים", אומרים שם.
(ynet)
טובה תמונה אחת מאלף מילים: "היה כבר פעם פרויקט כזה, עם מצלמות פולארויד, אבל הוא נכשל והפסקנו אותו". כך מספר מנהל מד"א בירושלים, רונן בשארי, שצוותיו יתחילו ממחר (ד') לצלם זירות אירועים שבהן נפגעו בני אדם, ולהביא את הצילומים ביחד עם הפצוע באמבולנס ליחידת הטראומה של המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם.
"המצלמות החדשות ללא ספק יצילו חיי אדם", משוכנע פרופ' אבי ריבקינד, מנהל יחידת הטראומה והמחלקה לכירורגיה כללית ב"הדסה". "טיפול טראומה בנפגעי תאונות דרכים הוא מורכב מאוד. בניגוד לפצעי ירי, שבהם אתה רואה חור כניסה וחור יציאה ויודע מייד במה לטפל, בתאונות דרכים הפציעה יכולה להיות שונה אם הפצוע ישב במושב האחורי או הקדמי, היה חגור או בלי חגורה, ואם הוא נזרק או לא נזרק מהאוטו".
"בניגוד, אגב, לדעה הרווחת", הוא מגלה, "שהרבה פעמים אני שומע מפצועים, שאומרים לי 'איזה מזל שעפתי מהאוטו' – הסיכוי שלך לפציעה חמורה אם מצאו אותך מחוץ לאוטו גדול בין פי 3 לפי 6 מאשר בתוך האוטו".
"זאת הפעם הראשונה שזה קורה בארץ", אומר בשארי. "וזה קורה בעקבות שיתוף פעולה בין צוותי מד"א ירושלים ליחידת הטראומה של עין כרם. פרופ' ריבקינד העניק לי היום 3 מצלמות דיגיטליות על מנת שתוך כדי טיפול ולאחר סיום הטיפול נתעד את הפגיעה בכלי הרכב דרך המצלמות האלו, ולמעשה זה ייתן לצוות הרפואי אפשרויות הבנה הרבה יותר טובות במכניזם של הפגיעה, על מנת לטפל ולהבין יותר טוב את הפגיעה של הפצוע. אנחנו פשוט נביא תמונה חיה מהשטח".
"3 המצלמות יוצבו בניידות הטיפול הנמרץ שלנו", הוא מוסיף. "בניידות טיפול נמרץ יש ארבעה אנשי צוות, והצילום ייעשה רק לאחר הטיפול. על התמונות האלו חל חיסיון רפואי, ולא יצולמו בהן הנפגעים עצמם – אלא תמונת האירוע עצמו בלבד, המכוניות שהתנגשו ונמעכו וכולי. כל התמונות יישמרו במאגר של בית החולים, ויחולו עליהן כל החוקים שחלים על כל מידע רפואי אחר. זה יאפשר לרופאים לקבוע את ה'קנטיקה' של התאונה, כלומר את התאוצה של הרכב ואת תאוצת הנפגע תוך כדי הפגיעה, שהיא חשובה מאוד לטיפול".
"אנחנו משתפים את הפרמדיקים בישיבות צוות", אומר פרופ' ריבקינד. "והם מתארים לנו כל מיני תיאורים על הפגיעה. אבל כעת, במקום כל הדיבור הזה, יקחו מצלמה ויצלמו – וכך נגמר כל הסיפור של הדיבורים והתיאורים. קנינו מחשב מיוחד עם חיבור מיוחד למצלמות, אנחנו נסתכל על זה וזה ייתן לנו רמז – הפצוע היה לכוד מקדימה, היה לכוד מאחור. חלקם של הפצועים מגיעים מונשמים, אחרים מגיעים מחוסרי הכרה. זה יסייע לנו מאוד בהבנת תולדות הפציעה. כמה שאנחנו לא עובדים מהר היום – נעבוד עוד יותר מהר".
המימון לרכישת המצלמות הגיע במהלך פגישה של קבוצת מבקרים אמריקאים בבית החולים. אחד האורחים שאל את מנהל יחידת הטראומה כיצד ניתן לשפר את הטיפול שניתן לפצועים ביחידה. ריבקינד סיפר לו על רעיון המצלמות, והאורח פשוט שלף מייד את ארנקו מכיסו, ורשם מייד המחאה לתרומה לבית החולים בו במקום. 3 המצלמות נמסרו אתמול (ג') לאנשי מד"א.
בתמונה: פרופ' ריבקינד במסירת המצלמות למר בשארי.

 |
|
|