תנור הגז התקלקל - משפחה שלמה כמעט מתה
מצורף קובץ
בני משפחה ירושלמית בת 12 נפשות החלו להרגיש רע ולהקיא באמצע הלילה. הבעל טען: זה קלקול קיבה בגלל אכילת ביצים, אבל הרעייה גרסה: זה תנור הגז. למרות הקור העז הוחלט בסופו של דבר לפתוח את כל החלונות, ומותם הוודאי נמנע. בבוקר הם מיהרו להגיע לבית החולים – שם גילו שהם הורעלו. המשפחה נשלחה לטיפול ממושך בתא לחץ ולאשפוז.
עופר מאיר (ynet)
סוף טוב לאירוע שיכל היה להיגמר רע: הסיפור הזה כמעט ונגמר כטרגדיה גדולה. תנור הגז של בני משפחת פירוז מירושלים התקלקל, וגז מסוכן וקטלני מסוג חד תחמוצת הפחמן החל לדלוף ממנו. לגז הזה אין ריח או טעם, ולפני כמה שנים, במקרה דומה, נספתה כתוצאה מתאונה זהה משפחה בת שלוש נפשות ברמת אביב. כאן הסתיים הסיפור באורח אופטימי בדרך נס.
התעוררו עם בחילות והקאות
"באחת בבוקר, בלילה שבין ראשון לשני, התעוררתי עם דפיקות לב מהירות וסחרחורת", משחזרת אם המשפחה שמחה פירוז, שישנה עם בעלה ו-10 מתוך 12 ילדיה, בבית המשפחה בשכונת רמת שלמה בעיר. "הערתי את בעלי וראינו שגם הילדים מרגישים לא טוב והם מתחילים להקיא. בעלי חשב שזה קלקול קיבה, ושאכלנו ביצים מקולקלות. אני חשבתי שזה תנור הגז, ושיש דליפה. התחלנו להתווכח: גז או ביצים".
לאחר מכן החליט הזוג, למרות הקור הירושלמי העז ששרר בחוץ, לסגור את תנור הגז ולפתוח לרווחה את כל חלונות הדירה. ההחלטה הזאת הצילה את חייהם וחיי ילדיהם. "אחרי כן נרדמנו שוב, מרוב חולשה", היא מספרת. "בבוקר התקשרנו לקופת החולים, סיפרנו להם מה קרה, והם אמרו לנו להגיע למיון בדחיפות האפשרית".
בדיקות הדם שנערכו להם במרכז הרפואי "שערי צדק" בבירה, העלו כי הם סובלים מהרעלת חד תחמוצת הפחמן. רמות גבוהות של הגז הרעיל בדם יכולות להיות קטלניות ולגרום לפגיעה מוחית קשה, שתבוא לידי ביטוי רק שבועות או חודשים לאחר האירוע. רופאי בית החולים החלו לטפל בבני המשפחה באמצעות חמצן – ושלחו אותם לאחר מכן באמבולנס לתא הלחץ במרכז הרפואי "אסף הרופא" בצריפין.
מנהל המכון לרפואה היפרברית ב"אסף הרופא", ד"ר נחום גל: "הייתה להם דליפת גז מהתנור, שכנראה לא היה תקין. גלאי הגז זיהה את זה, אבל אב המשפחה, שבדק את הלהבה, החליט שהכל בסדר והתעלפ מהגלאי. במקרה האב התעורר בסביבות אחת בלילה, כשהוא מרגיש שלא בטוב".
"אב המשפחה יצא לשירותים ושמע בדרך את הילדים גונחים", מספר הרופא. "הוא נכנס אליהם לחדר, ואז הבת התחילה להקיא ותוך זמן קצר כל הילדים התחילו להקיא ולהתלונן על כאבי ראש. לאחר מכן פתחו בני הזוג את כל החלונות ואיווררו את כל החדרים, למרות שהיה שם קור כלבים. סביר להניח שאם החלונות לא היו נפתחים – בני המשפחה פשוט לא היו קמים בבוקר, משום שמדובר בגז נטול ריח ונטול טעם. אתה הולך לישון ולא מתעורר, כיוון שהוא מדכא את מערכת הנשימה".
משפחה שלמה בתא-לחץ
"בחדר המיון של 'שערי צדק'", מפרט ד"ר גל, "בדקנו את שכיחות הפחמן החד חמצני בכדוריות האדומות של בני המשפחה וגילינו ערכים גבוהים במיוחד. החומר שנפלט מתנור הגז מפריע לקליטת החמצן על ידי הכדוריות האדומות ומביא לאיפוקסיה – מחסור בחמצן בתאים".
"מחצית החיים של החומר הזה היא 9 שעות", הוא אומר. "ואם אתה נותן 100% חמצן אתה מקצר את זה בחצי, לכ-4.5 שעות. חמצן בלחץ, כמו שאנחנו נותנים כאן בתא לחץ, מקצר את הפירוק ל-25 דקות. הבעיה עם המשפחה היא העובדה שהיא הייתה חשופה לגז הרעיל לכל הפחות במשך מחצית הלילה. אנחנו יודעים שלהרעלה הזאת יש תופעות לוואי מאוחרות, משום שהיא פוגעת בשרשרת הנשימתית במערכת העצבים המרכזית, וגורמת לפגיעה בתפקוד השכלי שמופיעה שבועות או חודשים לאחר האירוע".
אתמול עברו בני המשפחה טיפול משפחתי ראשון בתא הלחץ ב"אסף הרופא" ולאחר מכן אושפזו במרכז הרפואי. הבוקר (ג') הם עברו טיפול נוסף ובהמשך היום צפוי להם עוד טיפול אחד אחרון לפני שישוחררו. בבית החולים, שמעולם לא טיפלו בו במשפחה שלמה בתוך תא הלחץ, צופים שהחלמתם מהאירוע תהיה מלאה.
הצצה לתוך תא הלחץ

 |
|
|