אכילת דגים - מפתח ללב בריא
מצורף קובץאנשים שאכלו בין 150 גרם ל-300 גרם דגים בשבוע היו בעלי רמות נמוכות יותר של חומרים דלקתיים מאשר אלו שלא אכלו דגים כלל
אכילה של דגים על בסיס קבוע יכולה לגרום באופן ממשי לרמות נמוכות של דלקות בגוף.
במחקר, בו לקחו חלק יותר מ-3,000 גברים ונשים יווניים, שגילם הממוצע 45, השתמשו החוקרים בדגימות דם כד למדוד את רמות החומרים השונים בגוף כמו ה-'C-reactive protein' המצביע על רמת הדלקתיות בגוף.
נמצא, כי אלו שאכלו לפחות 300 גרם של דגים בשבוע היו בדרך כלל בעלי רמות נמוכות ב-33% של חומרים דלקתיים שונים בגוף בהשוואה לאלו שלא אכלו דגים.
אלו שאכלו בין 150 גרם ל-300 גרם בשבוע היו גם הם בעלי רמות נמוכות יותר של חומרים דלקתיים מאשר אלו שלא אכלו דגים כלל.
'C-reactive protein' וסמנים אחרים של דלקות נמצאו קשורים למחלות לב, התקפי לב ושבץ. חומרים אלו משחקים תפקיד חשוב בבניית הפלאק הלא יציב בתוך כלי הדם.
בנוסף לירדיה של 33% ב-'C-reactive protein', אכלנים קבועים של דגים היו גם בעלי רמות נמוכות יותר של חומרים אחרים דלקתיים, כולל 33% פחות של interleukin-6; עשרים ואחד אחוז פחות של TNF - tumour necrosis factor-alpha; עשרים ושמונה אחוז פחות serum amyloid A ו-4% פחות תאי דם לבנים.
המחקר, שפורסם בעיתון של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה, בחן גם את רמות חומצן השומן אומגה-3 וקבע כי הרמה האופטימלית להורדת הדלקתיות בגוף היא 0.6 גרם ביום - הכמות הנמצאת בקפסולה אחת או שתיים של שמן דגים או הכמות הנמצאת בכ-57 גרם של סוגים שונים של דגים.
למרות שרבים ממשתתפי המחקר אכלו דגים שטוגנו בשמן דגים, הדרך המומלצת ביותר לאכול דגים היא על-ידי אפייה.
יש לזכור כי שמן דגים עשיר בשומן חד-בלתי רווי הנחשב בריא ללב, אך טיגון מוסיף קלוריות ועלול להוסיף גם חומצות שומניות מסוג טרנס המזיקות ללב.
המחקר מציע גם כי אין צורך לאכול דווקא סלמון או דגים שומניים אחרים וכן אין צורך לאכול הרבה דגים כדי להנות מהיתרונות הבריאותיים שבהם. שתי מנות בשבוע הן בעלות השפעה מספקת.
נתון חשוב שהמחקר לא החליט לגביו באופן חד-משמעי הוא האם הדגים, או חומצן השומן אומגה-3 היא שמספקת את היתרונות הבריאותיים הגדולים יותר.
ייתכן גם, לדעת חוקרים אחרים, כי אנשים שאוכלים כמות רבה של דגים, אוכלים פחות מזונות הגורמים לדלקתיות כמו בשר אדום לדוגמא.
המחקר הנוכחי מחזק מחקרים רבים נוספים שנעשו בתחום והציעו כי דגים הם בעלי יתרונות בריאותיים העשויים למנוע התקפי לב.
שמן דגים אמרה הסבתא וצדקה
מחקר חדש קובע: החומצות השומניות אומגה-3, הנמצאות בסויה, בדגים ובשמנים נוספים מסייעות במניעת התפתחות מחלת האלצהיימר
החומצות השומניות אומגה-3, הנמצאות בסויה, בדגים ובשמנים נוספים, והידועות כמקור למספר רב של יתרונות בריאותיים, יכולות לסייע במניעת התפתחות מחלת האלצהיימר, כך דיווחו חוקרים אמריקנים אמש (יום ד', 1.9.04).
ניסויים שנעשו בעכברים הראו כי תזונה עשירה בחומצת שומן אומגה-3 מסויימת, הנקראת DHA, מסייעת להגן על המוח מפני איבוד הזכרון והנזק לתאים הנגרם במחלת האלצהיימר.
אחד החוקרים, מאוניברסיטת קליפורניה אמר, כי תזונה עשירה ב-DHA - חומצה דוקוסאקסנואית, מפחיתה באופן דרמטי את השפעת גן האלצהיימר.
בעיתון "נוירון" דיווחו החוקרים על תוצאות מחקרים שנעשו בעכברים, שגודלו עם שינוי גנטי הגורם לפגיעה במוח הקשורה למחלת האלצהיימר. החוקרים חיפשו אחר דבר מה אחר, אך הבחינו כי העכברים לא סבלו מאיבוד זכרון או מנזק במוח. באופן בולט,
הסינפסיס (הצמדות זוגות של כרומוזומים בתהליך המיוזה) - הקשר בין תאי המוח, לא נפגע כפי שציפו. הם גילו כי מזונם של העכברים התבסס על דיאטה מזינה שהכילה סויה ודגים - שני מרכיבים עשירים בחומצות השומן אומגה-3.
מאחר ומחקרים קודמים הראו כבר כי חומצות השומן אומגה-3 יכולות למנוע את מחלת האלצהיימר, הבינו החוקרים כי התזונה של העכברים גרמה לתגובה אותה ניסו להשיג - להראות את התפתחות הנזק במוח הנגרמת כתוצאה מאלצהיימר.
החוקרים הוציאו את הדגים והסויה מתזונתם של העכברים והמירו אותם בצמח אחר שאינו עשיר באומגה-3 אלא בחומצות שומן אחרות הנקראות אומגה-6, ואינן מכילות את ה-DHA. חלק מהעכברים נשארו עם התזונה הרגילה ואחרים עם החדשה, הפחות בריאה.
הם גילו כמות גבוהה של נזק סינפטי במוחם של העכברים החולים באלצהיימר שאכלו מזון שלא כלל DHA. שינויים אלו דמו מאד לאלו שנתגלו במוחם של אנשים הסובלים ממחלת האלצהיימר. עכברים שעברו שינוי גנטי ואכלו מזון עשיר ב-DHA גילו הצליחו טוב יותר במבחני זכרון מאשר העכברים שאכלו את הצמח החליפי.
לאחר בדיקה של כל המשתנים DHA היה הגורם היחיד שנשאר שהגן על העכברים מפני נזק סינפטי ואיבוד זכרון שהוא כתוצאה מגן האלצהיימר. החוקרים הגיעו למסקנה כי תזונה עשירה ב-DHA מגנה מפני המחלה.
לדברי החוקרים, רופאים ממליצים כבר היום לאנשים לאכול חומצות שומן אומגה-3 כדי להגן על ליבם.

 |
|
|