בית פורומים עצור כאן חושבים

הרב מילר

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/2/2006 10:28 לינק ישיר 

 
בע"ב,

רוב החר"מ לא הפנימו את הענין אפילו ברמה התאורטית . ואילו שכנגדם , "הוציאו חמה מנרתיקה" [כביטויו של ר"א מקאליסק בבקורתו על ספ' התניא] ומשתדלים לפרש את התורה , עד כמה שידם מגעת , לאורה של התאוריה .
לא רק שנושאים רבים , מוארים מעתה מחדש ובפשטות כובשת, לקושיות רבות , מתברר , שאפילו אין התחלה , כפי שמודגם לעיתים , בפרט באשכולות הישנים . והעיקר : ההבנה שנקודת מבטו של אדם על היקום היא חלקית , מובילה ל"ביטול היש" לדרגותיו השונות .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/2/2006 12:07 לינק ישיר 

ספרן,
הוציאו חמה מנרתיקה
ומרוב סינוור אי אפשר לראות כלום, ובוודאי שכל הפרטים נעלמים או לחילופין מאלצים אותם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2006 13:15 לינק ישיר 


בע"ב,

למי שריבוי האורות , אפילו שהם נמסרים ב"ראשי פרקים" בלבד ,  גורם לשבירת כליו , נאמר: כלך לך אצל נגעים ואהלות  [ולדעת האמונים על ספרי חסידות , אף ספרי "חקירה" בעניני אמו"ד , שייכים לתחום ה"נגלה" וברובד ה"פשט" בלבד]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/2/2006 13:51 לינק ישיר 

ספרן,
וכבר הרמב"ן כתב שהאש היסודית היא שחורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2006 14:47 לינק ישיר 



שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם;



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/2/2006 15:39 לינק ישיר 

ספרן,

ייש"כ כרגיל!


בל"ב,

הפרטים לא נעלמים ולא נאלצים אם לומדים איך לגשת אליהם מתוך הכללים כפי שהודגש לאחרונה באשכול סמוך,
http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/topic.asp?whichpage=1&topic_id=337608
בהודעה האחרונה בעמוד.

שאלתך על "ברוך אתה" או "ברוך אני" היא קליעה בול לנושא. זו היתה אבן נגף לכמה וכמה שבאו לטעום מתורתו של מו"ר עד שלא התעמקו הלאה. היינו שעם כל השאלה יש עדיין טעם לברך [גם למרות השמועה שהחז"א נמנע לפעמים מלהתפלל וכדומה]. לא מבעיא אם כדבריך שהאלטרנטיבה היא "ברוך אני" שאז בוודאי יש לברך "ברוך אתה" ואדרבה תכלית הברכה היא אי הגדלת ה"אני" שלכן הואנש הווה ל"אתה", אלא גם במצב הנעלה של דביקות שיא בה נשברת המחיצה בין "אתה" ו"אני" ו"אתה", עדיין מעצם אפשרות התיקשור בין האדם לשאר הווה, נכון לבטאו בצורת "אתה". צא וראה שכל אדם גם האתאיסט המוצהר שמקבל איזו מכה או לחילופין מקבל לטיפה, מעצב לפי זה את יחסו לשאר ההויה אם בגידוף או בברכה באופן אינטואיטיבי וספונטני. ממילא שהתפילה/ברכה צורת איזון ביחס אדם לשאר הווה גם ללא ההשקפה שאלוקים משגיח גינג'י המסתובב בין העננים ומציץ מן החרכים.

תוקן על ידי - ווטו1 - 12/02/2006 15:47:44



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/2/2006 16:17 לינק ישיר 

על מהות התפילה -
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=280142&whichpage=3#R_5


על שוני ההתייחסות למצוות בין הפרדת הא-ל מהמציאות לאי הפרדה -
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=595912&whichpage=2#R_3
בדברים לבעלבעמיו

מתורתו של הרב מילר בנושאי ק"ש ותלמוד תורה -
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=973624&whichpage=2&#R_14



תוקן על ידי לינקזעצער ב- 22/02/2009 10:49:01

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2006 14:32 לינק ישיר 

נמשיך לברר את ההגדרות הבסיסיות שווטו הביא למעננו:

אמונה
חר"מ: מעבר לידיעת השכל ואף סותרת לה שהשכלי הוא שיש לחשוש לדברי האמונה בנוגע לבלתי ידוע,
הר"מ: האמונה היא תמיכה ידיעת שכל עמוקה שהיא קשה למיקוד.

פירוש – כל מילה בדברי הר"מ ברורה אולם לא ברור כיצד נוצר משפט שלם וכיצד צריך לפסק אותו. אנסה " האמונה היא תמיכה, ידיעת שכל עמוקה שהיא קשה למיקוד ", תמיכה במה? "ידיעת שכל עמוקה שהיא קשה למיקוד", מה יודעים בידיעה הזו? מה עמוק בה? מה קשה למיקוד, האם היא ניתנת למיקוד? האם האמונה תומכת בידיעה או שהאמונה היא ידיעה עמוקה שמשום מה אינה מספיקה לעצמה וצריכה תמיכה.
נכיר רק שהיו הוגי דעות שמרוב הבנתם את העומק הגיעו למסקנה שיש לחשוש בנוגע לבלתי ידוע וכאמרם ז"ל כל המסתכל בארבעה דברים וכו'.

אלוקים
חר"מ: חלק נפרד מההויה הכללית ובעל השפעה טוטאלית עליה,
הר"מ: שם להויה המדגיש ש"אין עוד מלבדו" שכל חלק ממנה "א-ליו" ומ"אל-יו"***.

פירוש – עיין בהודעות הקודמות.

מעמד הר סיני
חר"מ: מסורת אותות ומופתים המעידה על כוח נותן התורה,
הר"מ: מסורת התומכת בידיעת כל דור ודור לפי זיהויו שהתורה היא תורת השם.

פירוש – מעמד הר סיני הוא אגדה לחלושי השכל בלבד. אם דור מסוים סובר שהתורה אינה תורת השם אזי מעמד הר סיני בטל בשבילו ולכן הרמב"ם כתב באיגרת תימן שמי שאינו מאמין במעמד הר סיני זו הוכחה שרגלי אבותיו לא עמדו על הר סיני. כמובן ששכלנו התומך באמונה מבין איך בהלכות פרה אדומה נמצאים השמים, מה שחכמי הפורום אולי הבינו אבל חכמי ישראל שלפניהם משום מה לא הבינו.

תורה שבע"פ מסיני
חר"מ: שמשה אמר שהתורה התכוונה לנכונות כל סע"ק היוצא ממכבש הדפוס במשך כל הדורות,
הר"מ: שהתורה נתנה תוקף לכל שיח התורני המתמשך, בו נכללים גם פירושים שמתחילת נתינתה.

פירוש – כמו בסעיפים הקודמים, הגדרה שגמדים טרוטי עיניים רואים בה סתירה מיניה וביה, אך מכיוון שאני חלק מהאלוקות (ראה לעיל) ממילא גם תורתי היא חלק מהתורה, וכמו שלגבי רבש"ע אין חילוקי זמנים כך אין הבדל בין מה שנאמר בסיני לבין מה שתלמיד וותיק עתיד לחדש וזהו סוד: "שיח התורני המתמשך, בו נכללים גם פירושים שמתחילת נתינתה"

ישראל עם הנבחר
חר"מ: עם בעל עליונות גנטית הנרכשת גם או היוצאת לפועל באמצעות גיור כהלכה,
הר"מ: עם נבחר להיות מצווה על תורת משה ושעצם ידיעה זו ממקדתו על היותו מצווה.

פירוש – נבחר כתוצאה ממה? מי בחר בו, אם רבש"ע בחר בו בהחלט יכול להיות שהוא נטע בו גם תכונות גנטיות ואם עם ישראל בחר ברבש"ע מדוע גוי ששבת חייב מיתה? כל אחד יכול לבחור וממילא להיות מצווה במה שניתן בסיני הווירטואלי שלו.

יצרים
חר"מ: כוחות חיצוניים בלתי נראים שיש לאדם מאגר פנימי נסתר ממנו יכול לתמוך או ללחום בהם,
הר"מ: טבע האדם הנבנה מחולשותיו ומהרגלי הכנעתן או התגברותו עליהן.

פירוש – מיהו ומהו הכח הנותן לאדם יכולת להתגבר על חולשותיו?


 
עוה"ב
חר"מ: אמונה בחיי שלימות מקווים-עתידיים שהם תכלית עשיית המצוות,
הר"מ: אמונת "הצור תמים פעלו" בתמונה השלימה ללא קשר לעשיית המצוות מפני אמיתותן-רצון השם.

פירוש – אין עוה"ב והוא אשליה כמו מעמד הר סיני ונועד אך ורק לצרכי עבודה על חלושי השכל. אין שכר ועונש, אין משיח ואין תחיית המתים. אולם הנבחרים יודעים היטב כיצד כל מצווה היא אמתית. אינם מניחין תפילין ללא כוונה ואינם אוכלים בלי הכרה אמתית במהות הברכה שבעצם איננה ברכה כמבואר לעיל.

 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2006 15:20 לינק ישיר 

בל"ב,

ייש"כ על העריכה המסודרת המאפשרת להתיחס כנגדה.

ובכן:

אמונה:
האמונה היא נאמנות ואימון מעשי לפי הידיעה העמוקה שהווה אחד ואין מלבדו וכך היא תומכת בידיעה להביאה למיקוד האדם. [המובא למעלה מהתגובה הספונטאנית של כל אדם אינו "פסיכולוגיה בגרוש" כנראה לבלתי מתעמק ומתמקד, אלא מעיד שלכל אדם יחס טבעי להווה אחד שמיטשטש עם ה"חשבונות הרבים".]
איני מבין איך מה שהבאת מ"כל המסתכל" נוגע להבנת הרעיון.

אלוקים:
די בדברי ספרן.

מעמד הר סיני:
פירושך מוזר ונראה מגמתני. ממ"נ; בין אם המסורת התומכת במעמד הר סיני תומכת בכוח נותן התורה או בזיהוי השמים בתורה, אם יש לה צורך שהיא אכן קרתה הרי זה מכלל האמונה במעמד הר סיני גם לדידי [כמו שטען צ'וטנג בשם ר"ג ז"ל] ואם די לומר שהיא אך אגדה א"כ גם לדידך כן.
איני מבין איך שהניסיון המלאכותי למזער את שכל חכמי הפורום נוגע להבנת הרעיון.

תורה שבע"פ מסיני:
פירשת היטב את דברי חז"ל כולל את שאמרו "לא בשמים היא".
איני מבין איך שהציניות על טרוטי עיניים ומה ש"אני" חלק מהאלוקות נוגע להבנת הרעיון.

ישראל עם הנבחר:
כמובן שהקב"ה בחר בישראל לקבל התורה כפי שאנו רואים שעם זה הוא הוא הנושא את תורת השם ביד משה. כדבריך; "בהחלט יכול להיות שהוא נטע בו גם תכונות גנטיות" אך השאלה מה הצורך לחדש את זה וכי אין הכל מובן בלי זה?

יצרים:
יכולת האדם להתגבר על חולשותיו היא כמובן גם מתנת הווה ית' לאדם, כי הרי אין מלבדו.

עוה"ב:
אדרבה לפי אמונת ההמונים שהיא אך תקווה אוטופית יש יותר צד לחשוב שזו אשליה אבל למאמין שהצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט ללא קשר לחלומות הוורודים של האדם המפונטז, הרי איכאן עבודה על חלשי הדעת.
איני מבין איך פירוש שקרי ולעג לעמלים להגיע לפנימיות התורה, נוגעים להבנת הרעיון.


אגב, צורך המזעור וארסו רחוק מבית מדרשו של מו"ר וחושבני שיש בזה גם כדי להעיד ועדיף שלא להאריך.

תוקן על ידי - ווטו1 - 13/02/2006 15:36:20



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2006 16:29 לינק ישיר 



בעל בעמיו,

 

הציניות איננה רצויה בדיון הגון, דבריך יידרשו למשקל מעבר לתבלין.

 

אינני מייצג את דעתו של הר"מ, גם כי אינני מכירו אישית וגם כי אינני מן לומדי תורתו, אך לענ"ד, כל שיטותיו, ביאוריו והשקפותיו, הם תוצר סינון של שיטות הרבה הרווחות ביהדות. החל מהתלמוד וכלה בחסידות. כל האמרות שהוצגו בסיכום לעיל ע"י ווטו, תוכל למצאם בכתבי הקודש, בגמרא, בספרי מחשבה, בספרי קבלה וחסידות.

 

הייחודיות היא, עקביות.

 

ולי נראה, שחוסר הנוחות מגישה זו, נובעת מבהירות היתר, מפשטות ההגשה ומהפצה ווירטואלית. לו היו הדברים מוגשים בספר כרוך ונאה, כתוב בלשון תלמודית, ארכאית מה, עם חותם של מכון מזדמן, הקדמה, פתח דברים, עם השער, בפתח השער, בצירוף "וגם אני מצטרף", אזי היו הדברים מקובלים, נאים ונחמדים.

 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/2/2006 20:36 לינק ישיר 

 

ווטו,

אנסה להתייחס לתגובה המסודרת שהואלת לכתוב לדברי:

<אמונה:

האמונה היא נאמנות ואימון מעשי לפי הידיעה העמוקה שהווה אחד ואין מלבדו וכך היא תומכת בידיעה להביאה למיקוד האדם. [המובא למעלה מהתגובה הספונטאנית של כל אדם אינו "פסיכולוגיה בגרוש" כנראה לבלתי מתעמק ומתמקד, אלא מעיד שלכל אדם יחס טבעי להווה אחד שמיטשטש עם ה"חשבונות הרבים".]>

הגדרת אמונה כנאמנות ואימון. אימון במה? ראיתי הוגי דעות שמחלקים בין 'אמונה ב' לבין 'אמונה ש'. הסוג השני הוא הצהרות שכליות ואילו הסוג הראשון הוא אימון ברבונו של עולם, מעין האימון שנותן בעל באשתו. האם האמונה שאתה מדבר עליה היא 'אמונה ב' או 'אמונה ש'. אתה מתחיל בסוג הראשון של האמונה, אולם למעשה אתה מסיים בסוג השני.


לפי הידיעה העמוקה שה' אחד ואין עוד מלבדו. מנין נובעת הידיעה הזו, האם גם היא סוג של אמונה? 'אמונה ש' או סוג של ידיעה מוכחת, ואם כן כיצד ניתן להגיע לידיעה כזו? אני לא מבין את ההכרח (שמופיעה גם במשנת חב"ד) לומר שאין עוד מלבדו במובן הקיומי, שרק ה' קיים. היבצר מה' לברוא יש נפרד?


"להביאה למיקוד האדם" מה למקד? האם ניתן להסיק מסקנות מעשיות מכך שאין עוד מלבדו במובן שציינת? אדרבא, ר"ח מוולוז'ין טען שגישה כזו היא הרס התורה כולה.


< מעמד הר סיני
:

פירושך מוזר ונראה מגמתני. ממ"נ; בין אם המסורת התומכת במעמד הר סיני תומכת בכוח נותן התורה או בזיהוי השמים בתורה, אם יש לה צורך שהיא אכן קרתה הרי זה מכלל האמונה במעמד הר סיני גם לדידי [כמו שטען צ'וטנג בשם ר"ג ז"ל] ואם די לומר שהיא אך אגדה א"כ גם לדידך כן.


איני מבין איך שהניסיון המלאכותי למזער את שכל חכמי הפורום נוגע להבנת הרעיון.>


הטיעון של רג"נ שסיפורי התורה הם אמיתיים מכיוון שלספורים אמיתיים יש יותר השפעה הוא מעגלי. צריך לשאול שאלה פשוטה, היה או לא היה.


הטיעון של שמים בתורה לדעתי יש לו משמעות רק אם נניח שהתורה ניתנה מן השמים. אם תורה לא ניתנה מן השמים, אני אמור למצוא בכל פרט בתורה הבנה שמימית, והרמב"ם כבר הגדיר זאת כשגעון אחד ארוך. אולם אם קבלתי את הנחה של תורה מן השמים, מותר לי להישאר באי הבנה.


 


< תורה שבע"פ מסיני:


פירשת היטב את דברי חז"ל כולל את שאמרו "לא בשמים היא".


איני מבין איך שהציניות על טרוטי עיניים ומה ש"אני" חלק מהאלוקות נוגע להבנת הרעיון.


>


במקור ווטו כתב:


": שהתורה נתנה תוקף לכל שיח התורני המתמשך, בו נכללים גם פירושים שמתחילת נתינתה."


אני עמדתי על סתירה בהגדרה, אני מוכן לקבל שהתורה נתנה תוקף, לכל שיח התורני המתמשך, במובן שמיכי הגדיר פעם כארגז כלים, אולם אם זו הגדרת תורה שבעל פה אין שום צורך להוסיף שנכללים בו גם פירושים שמתחילת נתינתה.


כל מי שנאמן בצורה זו או אחרת להלכה, ואפילו מי שאינו מוכן לקבל כל פירוש פוסט מודרניסטי, יסכים שיש דברים הנכללים בשיח התורני המתמשך ויש שאינם, גם אם קשה להגדיר מהם הגבולות, לכן ברגע שקבלנו שיש מושג של ארגז כלים הרי בהפועל נכלל בבכוח. משל למה הדבר דומה, למי שפיתח שפת תכנות לוגית שאינו יודע (להבדיל מרבש"ע שכן יודע) כיצד ישתמשו בשפתו, אבל אם יפעילו אותה על מסד נתונים מסויים, יצליחו לשלוף ממנו מידע מסויים. כללים אלו נקראים שלוש עשרה מידות וכו', אולם גם הם צריכים בסיס נתונים שממנו ניתן להתחיל להפעילם.


הביטוי 'גמדים טרוטי עיניים' לקוח ממקור מסויים שמושאר כאן כאתגר.


 


< ישראל עם הנבחר:


כמובן שהקב"ה בחר בישראל לקבל התורה כפי שאנו רואים שעם זה הוא הוא הנושא את תורת השם ביד משה. כדבריך; "בהחלט יכול להיות שהוא נטע בו גם תכונות גנטיות" אך השאלה מה הצורך לחדש את זה וכי אין הכל מובן בלי זה?


>


כאן קיים דיון עתיק בקרב חכמי ישראל. הכוזרי שנושא את דגל 'סגולת ישראל' אכן טוען שגר אינו יכול להדמות לישראל מלידה. סגולת ישראל לדעתו היא המוכנות לנבואה. הרמב"ם כנראה חולק על המושג הזה, אולם הרב שילת (מתלמידיו של רג"נ, ששימש גם תלמידי חכמים אחרים ואינו זקוק לכשכמותי שיעידו עלי) טוען שגם הרמב"ם מודה במושג של סגולה גנטית.


הצורך בסגולה גנטית נובע לא רק מטיעוניו של הכוזרי, כי אם גם ממקורות הלכתיים. רוב רבותינו הראשונים התיחסו למומר, ואפילו למומר בן מומר מספר דורות כישראל לכל דבר. התיחסות כזו ניתנת להבנה רק מתוך הכרה בתכונה גנטית.


 


< יצרים:


יכולת האדם להתגבר על חולשותיו היא כמובן גם מתנת הווה ית' לאדם, כי הרי אין מלבדו.


>


שוב נכנסת כאן השאלה אם היצרים הן מה' כי אין עוד מלבדו וגם היכולת להתגבר עליהם, היכן מסתימת יד ה' ומתחילה פעילות האדם, או שמא נקבל כאן את תורתו של מי השילוח?


 


< עוה"ב:


אדרבה לפי אמונת ההמונים שהיא אך תקווה אוטופית יש יותר צד לחשוב שזו אשליה אבל למאמין שהצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט ללא קשר לחלומות הוורודים של האדם המפונטז, הרי איכאן עבודה על חלשי הדעת.

>


הרמב"ם כידוע הסביר שצדוק ובייתוס טעו בדברי אנטיגנוס איש סוכו שאמר אל תהיו כעבדים וכו' שאין שכר ועונש.


מה משמעות 'הצור תמים פעלו' האם משמעותה שיש שכר ועונש, או שעולם כמנהגו נוהג וכמאמר הפרופ'? ושוב, אם אין עוד מלבדו, הרי גם רצוני לטוב לעצמי כלול בכך ומדוע שיהיה בכך משהו פסול?


וכאן חובה להעיר, אני האשמתי שיש בגישה שהוצגה משום התנשאות. הביטויים שהשתמשו בהם מוכיחים לצערי את צדקתי.

תוקן על ידי - בעלבעמיו - 14/02/2006 21:27:11



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/2/2006 00:19 לינק ישיר 

על התורה שבכתב ושבע"פ ומסגרותיהן -

משולה התורה לבית - (רוני_גרין)
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=149028 בברכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/2/2006 06:03 לינק ישיר 

בלבם

אתה כותב: 'רוב רבותינו הראשונים התיחסו למומר, ואפילו למומר בן מומר מספר דורות כישראל לכל דבר. התיחסות כזו ניתנת להבנה רק מתוך הכרה בתכונה גנטית.'

מה פתאום??? דוקא בלי הגנטיקה זה יופי של רעיון שלא מתכחשים לזהות שלא יכולים להתעלם ממנה. נכון שנשים המשוחחות תחת אור הירח אוהבות להדגיש על כל תכונה בניגון של מורות: 'זעע מאמאש גענעעטי' אבל כמובן שלא צריך לקחת אותן ברצינות. גם הזדקקות היטלר לטענה גנטית לא היתה לצורך קביעת שייכות לעם מבחינה הלכתית (סמיילי של חיוך מהול בדמע) אלא להצדיק עקירה מן השורש. אם יש לך צורך המחשתי לעשות הכל פיזי-גנטי-מאורעי כדי לאחוז ברעיון, עשה זאת עבור עצמך אבל אל תתבע שאחרים גם יזדקקו לזה.

בימים עברו כנראה היה לכולם את הצורך הזה לעגן כל מאבק בגנטיקה וכך הדעה הרווחת בממשלים הערביים עד היום. כך אני מבין חלקית את צורך התורה במלחמות עד חורמה בזמן שהחשיבה עבדה ככה כי בלי שפת הכוח עד הסוף לא היו מכריעים מלחמה. בודאי שהיום מעובדת היותה תורה לא היתה מצוה לעשות כך (שלא כדעת שונאי התורה המנסים להשוות אותה לערבים של היום) וגם אז רק נאמר שאלוהים אמר 'צרור את המדינים' ו'נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים' ומשה הוא שהתלונן 'החייתם כל נקבה' וקישר את חיסולן למגיפת פעור ובעקבות כך ציוה לא לרחם על נשים וטף. גם 'לא תחיה כל נשמה' יש שפירשו שזה רק אם יתנגדו לכניעה. (ראה בספרו של אורי מילשטיין על מלחמת יוה"כ וצליחת התעלה, מאמרו של קמין על צדקת רעיון המלחמה עד חורמה גם בימינו כפי שזו התבטאה בתורת הלחימה של הגנרל אריק שרון, אבל כמובן שיש פרופורציה.)

די לגזענות ובפרט לזו הדתית.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/2/2006 08:29 לינק ישיר 

בוגי,
מאוד נחמד שגזענות לא מוצאת חן בעיניך, אך מה נעשה ורבים מרבותינו לא סברו כמוך, לא מוצא חן בעיניך? חבל.

כתבת:
<דוקא בלי הגנטיקה זה יופי של רעיון שלא מתכחשים לזהות שלא יכולים להתעלם ממנה.>
גם משפט זה הוא איחוד ההפכים, כי המשפט הזה כולל סתירה מיניה וביה, איזו זהות קיימת למי שאינו מודע לך בכלל? הזהות היחידה שנותרה היא הזהות הגנטית.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/2/2006 09:30 לינק ישיר 

בל"ב,

ייש"כ! אצטט את דבריך בירוק ואגיב תחתיהם. אציין כי תגובותיי תהיינה לפי הבנתי ולא בהכרח לפי שמועתי.

אמונה:
"לפי הידיעה העמוקה שה' אחד ואין עוד מלבדו." מנין נובעת הידיעה הזו, האם גם היא סוג של אמונה? 'אמונה ש' או סוג של ידיעה מוכחת, ואם כן כיצד ניתן להגיע לידיעה כזו? אני לא מבין את ההכרח (שמופיעה גם במשנת חב"ד) לומר שאין עוד מלבדו במובן הקיומי, שרק ה' קיים. היבצר מה' לברוא יש נפרד?
באשכול אחר [נדמה זה שאליו ציינתי למעלה - 267626], מבואר העניין שלא ייתכן שה' פחות מידיעה מוכחת ומוחלטת כלשון מו"ר: "שבדיון אם הוא 'קיים' הרי הוא מוצב כמשני לקיום". הדרך להגיע אליה היא במבט אינטרוספקטיבי פנימי שאין כביכול "לא הווה". השאלה "הייבצר מה' לברוא?" הרי גם אומרת שהיש הנברא אינו אלא נברא ולא ה' ואם כוונתך לשאלת: "הייבצר מה' לעשות שלא יהיה ה' אלא נברא נפרד שברא?" השתשענו כבר בזה מספיק באשכול על "האם הקב"ה יכול לעשות דבר שלא יכול?" - 719468.

"להביאה למיקוד האדם" מה למקד? האם ניתן להסיק מסקנות מעשיות מכך שאין עוד מלבדו במובן שציינת? אדרבא, ר"ח מוולוז'ין טען שגישה כזו היא הרס התורה כולה.
הכוונה היא למקד את האדם במסקנה האינטרוספקטיבית שבעצם הווה ידוע לו בידיעה מוחלטת ואין טעם לשאול "מה/מי ה'?" אלא אם כבר "מה/מי לא ה'?" וממילא התשובה שאין צורך בדיבור אלא במיקוד. לא הבנתי מה התכוונת במסקנות מעשיות ומה בדיוק אמר ר"ח. בכל אופן לפתח דיון נקודתי ראוי באשכול המתאים וכרגע זכור לי מתוך האשכולות את הראשון שפתחתי "השם" - 119938.

מעמד הר סיני:
הטיעון של רג"נ שסיפורי התורה הם אמיתיים מכיוון שלספורים אמיתיים יש יותר השפעה הוא מעגלי. צריך לשאול שאלה פשוטה, היה או לא היה... הטיעון של שמים בתורה לדעתי יש לו משמעות רק אם נניח שהתורה ניתנה מן השמים. אם תורה לא ניתנה מן השמים, אני אמור למצוא בכל פרט בתורה הבנה שמימית, והרמב"ם כבר הגדיר זאת כשגעון אחד ארוך. אולם אם קבלתי את הנחה של תורה מן השמים, מותר לי להישאר באי הבנה.
הסברך בסוף מתרץ את שאלתך ואומר: "היה". אך לגבי עצם הטיעון, אכן לפי "שמים בתורה" אתה אמור למצוא בכל פרט הבנה שמימית, אך עקרונית תוכל לפי הנחה זו לפרש שלא כפשוטו כאשר נראה לך שיש התנגשות כפי שעשו החכמים. רק מעשית לא תזוז מהתורה בגלל צורכך בה להשיג קרבת השם. מתוך הבנה זו שמעשית אין לשנות, תוכל גם להישאר באי הבנה. דווקא קבלת התורה באופן מעשי גם כאשר היא לא מסתדרת עם ההיגיון וגם לו לא לפי ההיגיון הצרוף של הקב"ה כמאמרם "לא בשמים", היא קבלה איתנה יותר. [ניסיתי להסביר עמדה זו באשכולי "סיווג האסכולות ביהדות התורנית" - 348285.]

תורה שבע"פ מסיני:
במקור ווטו כתב: "שהתורה נתנה תוקף לכל שיח התורני המתמשך, בו נכללים גם פירושים שמתחילת נתינתה." אני עמדתי על סתירה בהגדרה, אני מוכן לקבל שהתורה נתנה תוקף, לכל שיח התורני המתמשך, במובן שמיכי הגדיר פעם כארגז כלים, אולם אם זו הגדרת תורה שבעל פה אין שום צורך להוסיף שנכללים בו גם פירושים שמתחילת נתינתה. כל מי שנאמן בצורה זו או אחרת להלכה, ואפילו מי שאינו מוכן לקבל כל פירוש פוסט מודרניסטי, יסכים שיש דברים הנכללים בשיח התורני המתמשך ויש שאינם, גם אם קשה להגדיר מהם הגבולות, לכן ברגע שקבלנו שיש מושג של ארגז כלים הרי בהפועל נכלל בבכוח. משל למה הדבר דומה, למי שפיתח שפת תכנות לוגית שאינו יודע (להבדיל מרבש"ע שכן יודע) כיצד ישתמשו בשפתו, אבל אם יפעילו אותה על מסד נתונים מסויים, יצליחו לשלוף ממנו מידע מסויים. כללים אלו נקראים שלוש עשרה מידות וכו', אולם גם הם צריכים בסיס נתונים שממנו ניתן להתחיל להפעילם.
אינני זוכר את הגדרת מיכי ולא מבין אותה בדיוק כפי שהוצגה על ידך כאן, לכן אתייחס בניסיון להבהיר את שציטטת. אינני רואה צורך בגבולות לתוקף השיח התורני המתמשך [כמובן כל שאינו פוגע לא בלמעיישה ולא נאמר ברבים בצורה המסכנת את הלמעיישה וא"ת עצכח מה הוא אומר? כבר דנו באשכול מיימוני על "חשיפת סודות" - 119483] כי ככל שהוא תורני הוא חלק מפירוש התורה המונחת בקרן זוית. הגבול הוא יציאת השיח מגדר התורני. גבול זה עומד בין טענת אחד שיאמר: "אנחנו מבינים יותר טוב מהתורה כיום ולכן מצוה פלונית אינה שייכת עוד", לבין טענת אחד שיאמר: "מהתורה מוכח שהיא התכוונה שכיום מצוה פלונית אינה שייכת עוד". כאמור, כ"ז מבחינת התוקף הפרשני ולא המעשי כמבואר באשכול סיווג האסכולות הנזכר. זה הגבול וכמובן שחובת האומר הזה להיזהר שמא ישתו מים הרעים ולהדגיש ש"למעשה" ח"ו להתחשב בשיחו.

הביטוי 'גמדים טרוטי עיניים' לקוח ממקור מסויים שמושאר כאן כאתגר.
מדברי הרב קוק בהקדמה לשיר השירים, כי לו נאה כי לו יאה!

ישראל עם הנבחר:
כאן קיים דיון עתיק בקרב חכמי ישראל. הכוזרי שנושא את דגל 'סגולת ישראל' אכן טוען שגר אינו יכול להדמות לישראל מלידה. סגולת ישראל לדעתו היא המוכנות לנבואה. הרמב"ם כנראה חולק על המושג הזה, אולם הרב שילת (מתלמידיו של רג"נ, ששימש גם תלמידי חכמים אחרים ואינו זקוק לכשכמותי שיעידו עליו) טוען שגם הרמב"ם מודה במושג של סגולה גנטית. הצורך בסגולה גנטית נובע לא רק מטיעוניו של הכוזרי, כי אם גם ממקורות הלכתיים. רוב רבותינו הראשונים התיחסו למומר, ואפילו למומר בן מומר מספר דורות כישראל לכל דבר. התיחסות כזו ניתנת להבנה רק מתוך הכרה בתכונה גנטית.
לעצם הנושא הקדימני כבר בוג"ע בסגנונו, ובתוכן אני מבין כדבריו ומה ששאלתו זה עתה איזו זהות קיימת למי שאינו מודע לך בכלל?, הרי ברגע שמאן דהו מודע שהמומר הוא שייך לעם לפי כללי השיוך כמו אמו מישראל, הרי זו זהותו השיוכית שלכן יש עדיין צד לשייכו לישראל. מעניין את שהבאת מהרב שילת והאם הוא מביא את דעת ר"ג ז"ל בנידון?

יצרים:
שוב נכנסת כאן השאלה אם היצרים הן מה' כי אין עוד מלבדו וגם היכולת להתגבר עליהם, היכן מסתימת יד ה' ומתחילה פעילות האדם, או שמא נקבל כאן את תורתו של מי השילוח?
למעשה מאחר ואין "סיום" ליד השם הייתי מנסח את השאלה כך: היכן מתחלת יד ה' לעשות את האדם אחראי למעשיו מתוך החלטתו לשאת בתוצאותיהם. שאלה זו נידונה באורך באשכול הבחירה החופשית - 312082.

חן חן על ההשוואה לדברי מי השילוח שהובא ונידון - 1675833 ע"י מיימוני ו - 1598414 במאמר שהביא ספרן [תודה לגוגל].

עוה"ב:
הרמב"ם כידוע הסביר שצדוק ובייתוס טעו בדברי אנטיגנוס איש סוכו שאמר אל תהיו כעבדים וכו' שאין שכר ועונש.
האמונה בשכר ועונש היא מוכחת, כי אין אדם פועל אלא לפי עילה שהשגתה היא שכרו, אלא שלאחד השכר הוא סוכריות ולאחד השכר הוא עשית הדבר מפני שהוא אמת.

מה משמעות 'הצור תמים פעלו' האם משמעותה שיש שכר ועונש, או שעולם כמנהגו נוהג וכמאמר הפרופ'?
המשמעות היא שבתמונה השלימה אין סתירות ושופט כל הארץ יעשה משפט. איך יעשה? לא נדע עד שיהיה!

אם אין עוד מלבדו, הרי גם רצוני לטוב לעצמי כלול בכך ומדוע שיהיה בכך משהו פסול?
הפסול אינו אלא אם רצוני אינו נאמן לידיעתי שהחלוקה בין "עצמי" ו"לא עצמי" מעוותת ושלכן ההטבה ראויה [לי] גם אם היא מופנית ל"לא עצמי". אך אכן למי שחושב באמת ובתמים [לו יצוייר ששייך] שכל גחמה שלו היא רצון ה' איך נלין עליו?

וכאן חובה להעיר, אני האשמתי שיש בגישה שהוצגה משום התנשאות. הביטויים שהשתמשו בהם מוכיחים לצערי את צדקתי.
חן חן על קיום החובה להעיר למרות הצער שלך בה. הצבע נא למה כוונתך. אם כוונתך לציניותי [כולל זו שבתחילת השורה], הרי תראה שאינה אלא עודף כסף קטן לציניות גדולה יותר לכיווני. אדרבה העמידני נא ואשתדל לשוב בתשובה [לפי הצורך; או תשובה לך או תשובה כלפי הווה ית']. גם לו כדבריך, מה לביטויים מתנשאים שלי לגישה שאימצתי והשגתי? האם אכילתי בהכשר הבד"ץ הופכת את הבד"ץ למתנשא כמוני?

תוקן על ידי - ווטו1 - 15/02/2006 9:42:03



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הרב מילר
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.

bholext
2009 © כל הזכויות שמורות לבחדרי חרדים. קטגוריית אקטואליה וחדשות: עשרות פורומים הכוללים חדשות נעייס, מה קורה בחצרות חסידים, חדשות מחסידויות שונות בארץ ובעולם, דיונים בנושאי אקטואליה, פוליטיקה, בטחון ועוד.