קצת טיפים למקרה שח"ו תהיו ראשונים באר"ן
מי לא חשב פעם להגיע ראשון לאר"ן? עוד לפני האמבולנס הראשון??
כמה תשובות:
הדגש פה הוא על א י ל ת ו ר !
1. מיון נפגעים ללא תגיות: קצת מבלבל אבל מה יותר פשוט מלמיין ולתייג במוח על סמך מראה עיניים - פציעות בולטות, מתהלך/שוכב וכו'. אם אתה מהרגועים שלא נלחצים גם כשכל האחרים כן, ניתן ל"זכור" נתונים בולטים של פצועים. לדוגמא - "לזה עם החולצה האדומה היו דופק מהיר והמטומה בבטן"
2.שלב הסריקות והטיפול משולבים ביחד!!! אין "לסרוק ואז לטפל". הסריקה היא אקראית לחלוטין על סמך גבולות גזרה שסוכמו ע"י הצוות המטפל בהגעה לאירוע. ראית פצוע? תן לו ב-A-B-1/2C.
3. כל פצוע אמור לקבל A-B-1\2C. השאלה היא למה זקוק כל פצוע:
פצוע עם קטיעה באחת הגפיים ובהכרה מלאה יזדקק לחסם עורקים (חצי C) אך לא ל A ו B . פגוע ראש מחוסר הכרה לעומת זאת, כן יזדקק ל A ו-B.
יש צורך בחשד קליני גבוה ובעירנות מקסימלית ע"מ לתייג פצועים תחת הכותרת "קשה", "בינוני" וכו' - יש לזכור שאר"ן "מציע" את כל סוגי הפגיעות והנפגעים "תחת קורת גג אחת" .
השאלה שמטרידה רבים -- מתי פצוע מוגדר כקשה???
פצוע עם סכנה מיידית הנשקפת לחייו מוגדר כקשה. (למשל פגיעת ראש קשה או חבלה קשה באגן) לפצוע כזה בגמר הסריקה והטיפול הראשוניים כשפחות או יותר יש הערכה כמה פצועים יש בגזרה שנסרקה ומה מצבם, יש לתת עדיפות בטיפול ובעיקר בפינוי (רצוי פינוי עם צוות מיומן)
דגשים:
אין לעכב פצועים בשטח לטובת טיפול
אין להתעכב על פצועים שפגיעותיהם אינן ברות הצלה (מוח בחוץ, עדיין בחיים) באם יש ברשות המטפל תגי סימון, פצועים אלו יסומנו בתג ירוק
אין לדלג על פצועים בזמן הסריקה
יש להעזר בנוכחים ובפצועים מתהלכים לצורך פינוי שוכבים מזירת האירוע למקום בטוח
מה שנכתב פה הוא תמצית תו"ל הטיפול באר"ן.
פורטל 101
 |
|
|