מאות חולים מתים מידי שנה בגלל טעויות
האם לשנות הלימוד הארוכות בחוג לרפואה צריך להוסיף קורס אחד נוסף של כתיבה תמה? זו אינה שאלת תם: על פי הערכות, מאות חולים מתים מדי שנה בישראל בגלל טעויות בפיענוח ההנחיות של הרופאים המטפלים. היחידה לבטיחות החולים בהדסה עין כרם בירושלים החליטה להקל על הסטודנטים לרפואה, ולנסח שורת נהלים למניעת מקרי מוות כתוצאה מרשלנות רפואית.
זה לא מכבר מתהלכים במסדרונותיו של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים צוותי חקירה בחלוקים לבנים, המבצעים בדיקות פתע לאיתור מה שמסתמנת כמגפה עולמי: טעות רפואית. מדובר בבדיקה פנימית שנועדה לייעל את פעילות הצוותים הרפואיים ובמיוחד לצמצם את מימדיה הבלתי נתפסים של התופעה. בלתי נתפסים בעיקר בשל ניסיונות הטיוח.
על פי הערכות, מדי שנה מתים בין 1,000-2,000 בני אדם בישראל כתוצאה מטעויות רפואיות, מספר מנהל היחידה לבטיחות החולים, פי 4 ממספר ההרוגים בתאונות הדרכים. "הדרך היחידה למנוע מוות היא חקירת המקרים לעומק, לחשוף את האמת וליצור אווירת בטיחות".
היבול השבועי שהניבה הביקורת הפעם כלל, בין היתר, מציאת בקבוק שרוקנה ממנו התרופה, והושמה תרופה אחרת במקומה בליווי תווית חדשה, בניגוד מוחלט לנהלים הקובעים באופן חד משמעי שרק רוקח מוסמך לעשות זאת.
הסיבות לטעויות רפואיות מגוונות: החל מאריזות דומות, דרך טעויות ברישום או בזיהוי וכלה בשל קושי בפיענוח כתב ידו הלא קריא של הרופא, אותו כתב חרטומים שלעתים כה מרבים לדבר בו.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה, כי מדובר בהערכה סטטיסטית בלבד שבוצעה על בסיס נתונים שהתפרסמו בארה"ב, ולא בנתון מחקרי הנובע מאיסוף של מקרי המוות בישראל. במשרד מדגישים, כי כל מקרה של רשלנות רפואית מטופל באופן מיידי.
09/01/2004 09:49
msn
 |
|
|