באקאנט דער רמב"ן אין אנהויב פר' בראשית וזל"ק:
...אבל הוציא מן האפס הגמור המוחלט יסוד דק מאד, אין בו ממש, אבל הוא כח ממציא, מוכן לקבל הצורה, ולצאת מן הכח אל הפועל, והוא החומר הראשון נקרא ליונים "היולי", ואחר ההיולי לא ברא דבר, אבל יצר ועשה ממנו, כי ממנו המציא הכל, והלביש הצורות ותקן אותם.
וואס איז דאס וואס די יונים רופן כח "היולי"?
נשלח ב-11/11/2005 02:42
א זוכעניש אויף גוגעל האט געבראכט די אויסצוג פון ספר פון מיטעלן רבי'ן פון ליובאוויטש:
ויובן זה עד"מ מבחינת כח ההיולי שבאדם שהוא אינו נתפס בגדר וסוג מציאות דבר מה עד שאינו עול' בשם דבר מה כלל ואעפ"כ הרי ממנו נמצא כל הכחות הגלויות באדם גם אחרי התהוותם הרי בכל פרטי חלקיהם מאיר שם מבחינת כח ההיולי הפשוט להיות קיום מציאותו בבחינת יש ודבר מה כו' כמו בחינת כח היולי דחכמה שהוא כח נעלם בלתי נתפס עדיין במציאות דבר חכמה בפרט ואינו עולה בשם חכמה רק שהוא כח היולי של כל מיני חכמה דהיינו לכשילמוד כל חכמה מיד ישכיל ויחכם הרי באותו כח היולי דחכמה תלויה כל מיני חכמה שיתלמד והוא הנותן כח לכל חכמה וחכמה בפרט אחרי התהוותה בכל פרטי חלקיה וראיה לדבר שאם אין כח ההיולי טוב ואינו מסוגל כ"כ ללמוד החכמה הרי הגם שמייגע את עצמו להשיג איזה שכל אין לו קיום כי לא ישיג היטב מפני חסרון כח ההיולי ויש משכיל היטב מפני טוב כח ההיולי שלו כו' וזהו עיקר ההפרש בין החכם לשוטה כידוע וכמ"כ בשאר כח היולי כמו כח היולי דאומנות שכח ההיולי טוב לכל מיני אומנות לכשילמד לעשות אותם שיהיה אומן טוב בהם ויש חרש חכם שכח היולי שלו למלאכת החרש בלבד ויש שכח היולי שלו טוב למלאכת האריגה בלבד וכה"ג בלמוד החכמות יש שכח היולי שלו טוב רק לחכמה מיוחדת כמו חכמת הרפואה ולא לאחרת כו' ויש חכם שכח היולי שלו טוב ומסוגל לכל מיני אומנות וכל מיני חכמות לכשילמוד א"כ הרי בכל פרט ופרט של החכמה והמלאכה שפועל ולומד עיקר קיום מציאות ישותה הוא דוקא מכח ההיולי כו' ואעפ"כ לא נראה ונגלה ענין המשכה והשפע' בגלוי מכח ההיולי שהרי הוא נעלם ואינו נתפס במציאות שם דבר חכמה ומלאכה כלל וגם מה שהוא בחינת מקור מציאותו הוא בהעל' ולא בגלוי כלל ושוה הארתו בכל מה שילמוד חכמה או מלאכה בלי הפרש לחלק בזה לומר שבלמוד חכמת הרפואה מאיר יותר מבלמוד חכמת התכונה מאחר שכח היולי א' הוא והוא עצמו מושלל מענין מציאות חכמה לגמרי רק שמכחו נמצאו הרי כל מיני חכמה א' הוא כו' וכן בכח היולי לכל מיני מלאכת אומנות מאיר הוא בכולן בשוה כו' וכה"ג יובן בכללות בחינת כח ההיולי שבנפש שממנו נמצאו כל מיני כחות שבאדם הגלוים כמו ראיה ושמיע' והילוך וריח וכה"ג ואמתת מציאותם תמיד נמשך מכח ההיולי הכללי כו' וד"ל ונמצא מובן עכ"פ שאע"פ שיש לכל כח וכח פרטי אור וחיות בגלוי בפ"ע מ"מ מאיר בכל א' מהם מבחינת כח ההיולי הכללי ושוה הארתו בגדול וקטן כמו אור וחיות של כח השכל הוא מהות בפ"ע ואור וחיות של כח הראיה הוא מהות בפ"ע וכן אור וחיות של כח הריח וכח השמיעה וכה"ג בשאר כחות האברים כולם פנימיים וחצוניים יש לכל א' אור וחיות הגלוי בו מ"מ כלם מקבלים מבחינת כח ההיולי שבנפש הנעלה שהוא מאיר ונותן כח לכל אור וחיות שבכל כח וכח בפרט אחרי התהוותו דהיינו שהוא נותן כח לאור הראיה לראות ולכח השמיעה לשמוע ולחוטם להריח וכה"ג לכח השכל להשכיל כו' ולכולם בשוה ממש מטעם הנ"ל וד"ל:
ר' סאכדעס;
קענט איר מיר, ביטע שיין, געבן צו ערקלערן אייערע ווערטער???
נשלח ב-11/11/2005 03:03
איך האב פראבלעמען מיט טייפן אידיש אין הייפארק איך דארף גיין צו א געהעריגן ווארד פעידזש און צוריק קןמען פעיסטען על כן האב איך דיר געשריבן א קורצע תגובה, איי וויל געט בעק טו יו אין א אוטער טיים, אל תדאג
נשלח ב-11/11/2005 03:21
שעקויעך סאכדעס. איי עם לאקינג פארווערד טו העיר פראם יו, פליז דו איט עס סון איט פאסעבל. טענקס עגען.
נשלח ב-13/11/2005 22:33
ערעב זארעכ, היות איך שרייב נאך אלץ נישט געהעריג אין היידפארק, אלזא בקיצור וועל איך דיר געבן א מראה מקום עיין ביושר דברי אמת להגה"ק מזבאריז זי"ע, איך מיין אז דאס איז סי' י"ד, דארט דארף ער געבן די אויבנדערמאנטע ביארו, באט עניוועיס טשעק איט אוט
נשלח ב-22/11/2005 02:57
ר' סאכדעס
היות איך זע דא (אין די דערנעבנדיגע עשקל) אז איר האט שוין די מעגליכקייטן צו טייפן לאנגע מגילות, אפשר וואלט איר זיך גענומען עטליכע מינוט צייט מיר אפצוטייפן אייער ביאור אויף דעם ענין?
---
אין 'יושר דברי אמת' האב איך גארנישט געטראפן בנוגע ה'יולי'.
(אפשר האסטו מכוון געווען צו דעם ענין פון חכמה בינה דעה וואס ער איז דארט מסביר?)
נשלח ב-22/11/2005 03:04
הוי, ערעב זארעכפעפער, איר ראטעוועט מיר ממש די מצב. איך זיץ דא אליינס מיט דעם נייעם דייען וועלכער קען נישט קיין צורת מטבע, און ער האקט מיר אין קאפ אריין מיט נישט געשטויגענע און נישט געפלויגענע פסקים. אוי איך פריי זיך אז איר זענט דא. אבער וואס רעדט איר היינט עפעס די העכערע שפראך? כח היולי? איך קען קוים אלף בית? פארוואס רעדט איר פון זעיר אנפין און אריך אנפין איידער איך בין באהאווענט אין תורת הנגלה?
נשלח ב-22/11/2005 03:05
ערעב זארעכ מיין געטרייער פארטנער
היינט וועל איך מיטן אויבערשטענס הילף איבערקוקען דעם יושר דברי אמת, ענד יאך האף צו קומען מארגן מיט אן ענדגילטיגן ענפער.
דיין פריינט סאכדעס
נשלח ב-22/11/2005 03:10
דער גראף האט א שוואכן זכרון?
באלד ביים עפענען דעם אשכול, האב איך דאך שוין גראטולירט דעם הויכגעשעצטן גראף אין זיינע רייכע ידיעות וואס ער האט זיך איינגעהאנדעלט אין זיין קורצע תקופה.
CHECK IT OUT
---
שעקויעך ר' סאכדעס. ענד עגעין איים לאקינג פארווערד טו העיר פראם יו. טענקס.
נשלח ב-22/11/2005 03:10
אחר שובי ניחמתי
כאשיווער גראף איך גלייך טאקע נישט קיין קאוועד, אבער חוצפה דולד איך נישט, דאס וואס דו האסט דא געשריבן צייגט אויף דיין געפערליכע עזות וואס איז נאך פארבליבן אין דיר פון יעמאלט פאר דו ביסט אריין תחת כנפי השכינה, -אויב דו ביסט בכלל אריין-
מכאן הקריאה יוצאת לכל מאן שסר למשמועותי מ'זאל נישט מקרב זיין דעם גראף נישט איהם און נישט זיינע קינדער, עד אשר יערה עלינו רוח ממרום, און יאך וועל דאס מתיר מאכן.
בזכות זה זאל גאט מיר געבן מארגן דעם פעדער אין די האנט און יאך זאל קענען מסביר זיין בטוטו"ד די הייליגע ווערטער פון דעם יושר דברי אמת, אמן.
נשלח ב-22/11/2005 03:11
יא, נעבעך, שוואכע זכרון האב איך. די גאנצע שמועס פון אויבן האב איך נאך געקאפיעט און געפעיסט, עס איז גארנישט אייגענס. איך פארשטיי קוים צו געפינטעלטע עברי.